Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VCSA-87XQWR
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Alexandre Antonio Cardosopt_BR
dc.contributor.referee1Francisco Coelho dos Santospt_BR
dc.contributor.referee2Juliana Gonzaga Jaymept_BR
dc.contributor.referee3Vera Chachampt_BR
dc.contributor.referee4Celina Borges Lemospt_BR
dc.contributor.referee5Ana Lucia Modestopt_BR
dc.creatorLuciana Crivellari Dulcipt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T20:12:17Z-
dc.date.available2019-08-13T20:12:17Z-
dc.date.issued2009-12-04pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/VCSA-87XQWR-
dc.description.abstractThis work proposes a comparative analysis concerning two moments of fashion in clothing. The first one refers to the sociological theories that initially comprehended the phenomenon of fashion as a symbolic hierarchy between classes that dictate and classes that copy fashion. This perspective explained fashion, since its appearance in thewestern world until mid-20th century. The second time concerns to the fashion plural contemporary, which can no longer be explained through this perspective. Today there are various groups of fashion, in a plural existence that, when it comes to creation and renovation, does not reproduce the movement observed until the 1950s. The investigation aimed to highlight regularities and singularities between different contexts of fashion in clothes, mentioned here, by examining until what point the analytical proposal of symbolic hierarchy explains the fashions of today. Also, with this intention, an empirical research was done with the popular feminine consumers in the city of Belo Horizonte, representing, these consumers, a group of fashion within the plurality of thepresent time. The research was done to purchase information about their perceptions of social meanings related to the use of clothing, as well as their behaviour and their motivations of the acts of consumption of elements of clothing.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho propõe uma análise comparativa acerca de dois momentos da moda no vestuário. O primeiro deles refere-se às teorias sociológicas que inicialmente compreenderam o fenômeno da moda como uma hierarquia simbólica entre classes que ditam e classes que copiam moda. Esta perspectiva explicou a moda, desde o seu surgimento no Ocidente até meados do século XX. O segundo momento trata-se das modas plurais do tempo presente, que se acredita, não podem mais ser explicadas por esta primeira perspectiva teórica. Hoje se verificam grupos variados de moda, em uma existência plural que, no que se refere à criação e renovação, não reproduz o movimentoque se observava até os anos 1950. A investigação buscou evidenciar regularidades e singularidades entre os diferentes contextos de moda no vestuário, aqui abordados, examinando até que ponto a proposta analítica da hierarquia simbólica explica as modas contemporâneas. Com este intuito, foi ainda realizada uma pesquisa empírica junto àconsumidora popular da cidade de Belo Horizonte, representando, estas consumidoras, um grupo de moda dentro da pluralidade dos tempos de hoje. A pesquisa foi feita para levantar suas percepções sobre os significados sociais relacionados ao uso de roupas, bem como seu comportamento e suas motivações dos atos de consumo em relação aos elementos do vestuário.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectVestuáriopt_BR
dc.subjectModapt_BR
dc.subjectConsumidorpt_BR
dc.subject.otherSociologiapt_BR
dc.subject.otherConsumidoras Belo Horizonte (MG)pt_BR
dc.subject.otherSociedade de consumopt_BR
dc.subject.otherVestuáriopt_BR
dc.subject.otherModapt_BR
dc.titleDa moda às modas no vestuário: entre a teoria hierárquica e o pluralismo, pelo olhar da consumidora popular em Belo Horizontept_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese___luciana_crivellari_dulci.pdf632.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.