Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/VCSA-8BNQP5
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Neuma Figueiredo de Aguiar | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Jorge Alexandre Barbosa Neves | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Joao Gabriel Teixeira | pt_BR |
dc.creator | Arnaldo Lopo Mont Alvao Neto | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-09T15:36:24Z | - |
dc.date.available | 2019-08-09T15:36:24Z | - |
dc.date.issued | 2009-02-06 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/VCSA-8BNQP5 | - |
dc.description.abstract | This dissertation consists in a sociological analysis of people daily dislocations, which are taken as an important variable to analyze the social organization of an urban space. The dissertation focuses on the relationship between daily dislocations, transportation system and social inequalities, expressed by different patterns of time and space uses. The main data set used for the study is a Time Use Research, articulated with information collected from another study, the Origin and Destination Research. The results suggest that social inequalities and transportation modes are important dimensions to the understanding of dislocation patterns and the general access to the city. This way, those dimensions must be considered for public policies regarding to the transportation system. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta é uma proposta de abordagem sociológica dos deslocamentos que as pessoas realizam no espaço urbano para atingir os mais variados destinos. Postula-se que este conjunto de deslocamentos é uma importante variável para compreensão da organização social no espaço urbano. O foco do trabalho é a relação entre os deslocamentos pela cidade, transportes e desigualdades sociais, cujo resultado imediato se expressa em padrões diferentes de usos do tempo e do espaço urbano. Os dados são oriundos da Pesquisa de Usos do Tempo realizada em Belo Horizonte e das Pesquisas Origem e Destino realizadas na RMBH. Os resultados sugerem que as desigualdades sociais e os meios de transporte são importantes para entender os padrões de deslocamentos e o acesso ao espaço urbano, devendo então ser considerados na formulação de políticas de transporte. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | sociais | pt_BR |
dc.subject | Tempo | pt_BR |
dc.subject | Deslocamentos | pt_BR |
dc.subject | Transportes | pt_BR |
dc.subject | Espaço Urbano | pt_BR |
dc.subject | Desigualdades | pt_BR |
dc.subject.other | Sociologia | pt_BR |
dc.subject.other | Movimentos sociais urbanos | pt_BR |
dc.subject.other | Espaço urbano | pt_BR |
dc.subject.other | Desigualdade social | pt_BR |
dc.subject.other | Transporte urbano Belo Horizonte (MG) | pt_BR |
dc.title | Deslocamentos urbanos e desigualdades sociais: um estudo do movimento diário da população de Belo Horizonte | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta_ao___deslocamentos_urbanos_e_desigualdades_sociais___arnaldo__montalvao.pdf | 1.34 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.