Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VCSA-8BNQP5
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Neuma Figueiredo de Aguiarpt_BR
dc.contributor.referee1Jorge Alexandre Barbosa Nevespt_BR
dc.contributor.referee2Joao Gabriel Teixeirapt_BR
dc.creatorArnaldo Lopo Mont Alvao Netopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T15:36:24Z-
dc.date.available2019-08-09T15:36:24Z-
dc.date.issued2009-02-06pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/VCSA-8BNQP5-
dc.description.abstractThis dissertation consists in a sociological analysis of people daily dislocations, which are taken as an important variable to analyze the social organization of an urban space. The dissertation focuses on the relationship between daily dislocations, transportation system and social inequalities, expressed by different patterns of time and space uses. The main data set used for the study is a Time Use Research, articulated with information collected from another study, the Origin and Destination Research. The results suggest that social inequalities and transportation modes are important dimensions to the understanding of dislocation patterns and the general access to the city. This way, those dimensions must be considered for public policies regarding to the transportation system.pt_BR
dc.description.resumoEsta é uma proposta de abordagem sociológica dos deslocamentos que as pessoas realizam no espaço urbano para atingir os mais variados destinos. Postula-se que este conjunto de deslocamentos é uma importante variável para compreensão da organização social no espaço urbano. O foco do trabalho é a relação entre os deslocamentos pela cidade, transportes e desigualdades sociais, cujo resultado imediato se expressa em padrões diferentes de usos do tempo e do espaço urbano. Os dados são oriundos da Pesquisa de Usos do Tempo realizada em Belo Horizonte e das Pesquisas Origem e Destino realizadas na RMBH. Os resultados sugerem que as desigualdades sociais e os meios de transporte são importantes para entender os padrões de deslocamentos e o acesso ao espaço urbano, devendo então ser considerados na formulação de políticas de transporte.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectsociaispt_BR
dc.subjectTempopt_BR
dc.subjectDeslocamentospt_BR
dc.subjectTransportespt_BR
dc.subjectEspaço Urbanopt_BR
dc.subjectDesigualdadespt_BR
dc.subject.otherSociologiapt_BR
dc.subject.otherMovimentos sociais urbanospt_BR
dc.subject.otherEspaço urbanopt_BR
dc.subject.otherDesigualdade socialpt_BR
dc.subject.otherTransporte urbano Belo Horizonte (MG)pt_BR
dc.titleDeslocamentos urbanos e desigualdades sociais: um estudo do movimento diário da população de Belo Horizontept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta_ao___deslocamentos_urbanos_e_desigualdades_sociais___arnaldo__montalvao.pdf1.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.