Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VCSA-8C7DGT
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jeferson Machado Pintopt_BR
dc.contributor.referee1Anna Carolina Lo Bianco Clementinopt_BR
dc.contributor.referee2Cristina Moreira Marcospt_BR
dc.creatorClaudia Maria Silva Moreirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T13:54:03Z-
dc.date.available2019-08-14T13:54:03Z-
dc.date.issued2009-04-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/VCSA-8C7DGT-
dc.description.abstractTaking into acco that religion would lose its power and importance in the future, two questions have arisen: 1) Why hasnt the Freudian prediction been confirmed so far? 2) Would there be any aspects not contemplated in Freud`s critical analysis towards religion? The perception of the irreducible character of illusion led us to the conclusion that there could be other elements, besides imaginary aspects, in the religious adherence. According to Freuds elaborations, the psychological origin of the religious necessity lies in childhood helplessness. The analysis of childhood helplessness revealed that a part of this experience related to the satisfaction experience was not integrated by Freud in his critical analysis of the religious fact. The considerations in Moses and Monotheism (1939) confirm that the element neglected by Freud in his study of the religion is related to das Ding. This element could be the explanation for the power of religion beyond illusionpt_BR
dc.description.resumoA partir do prognóstico feito em O futuro de uma ilusão (1927) de que a religão iria perder em força e importância no futuro, dois questionamentos se colocaram: 1) Por que razão a predição freudiana não se confirmou até o presente momento? 2) Haveria algum ponto opaco na análise crítica que Freud endereça à religião? A constatação do caráter irredutível da ilusão serviu como indicativo de que na adesão religiosa poderia existir outros elementos, além dos aspectos imaginários elencados e discutidos por Freud. De acordo com as elaborações freudianas, a origem psíquica da necessidade religiosa pode ser remontada em linhas muitas precisas até o sentimento de desamparo infantil. Neste sentido, a análise do desamparo revelou que uma parte dessa experiência vinculada à experiencia de satisfação não havia sido integrada por Freud em seu exame crítico do fato religioso. As considerações contidas em Moisés e o Monoteísmo (1939) terminam por confirmar que o elemento negligenciado por Freud em seu exame da religião, relaciona-se a um resto inassimilável, impossível de representar, das Ding. Este ponto seria o elemento capaz de explicar a força da religião para além da ilusão.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectReligiãopt_BR
dc.subjectDesamparopt_BR
dc.subjectIlusãopt_BR
dc.subjectRealpt_BR
dc.subject.otherFreud, Sigmund, 1856-1939pt_BR
dc.subject.otherReligiãopt_BR
dc.subject.otherPsicologiapt_BR
dc.titlePara além da ilusão: os limites da critica freudiana à religiãopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
claudia_maria_silva_moreira.pdf948.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.