Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VGRO-92MGNV
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Magno Moraes Mellopt_BR
dc.contributor.referee1Adalgisa Arantes Campospt_BR
dc.contributor.referee2Marcos Tognonpt_BR
dc.creatorMateus Alves Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T23:45:20Z-
dc.date.available2019-08-12T23:45:20Z-
dc.date.issued2012-05-31pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/VGRO-92MGNV-
dc.description.abstractThis work presents possible relations between the treaty of perspective drawing entitled Perspectiva Pictorum et Architectorum, by Andrea Pozzo, SJ (1642-1709) and pictorial production in Minas Gerais between the 18th and 19th century. Published in two volumes (1693 and 1700, respectively), Pozzos treaty allowed, through a didactic exposition method, a widespread learning of perspective drawing as well as the diffusion of a fondness for that kind of representation, being used countless times in the decoration of secular buildings and religious temples. In the latter ones, the painting technique simulating architecture was used to broaden and continue the internal space at the same time it marveled the audience with scenes of religious tradition. The captaincy of Minas Gerais would not escape the adoption of these decorations, producing the most representative perspective paintings in the Brazilian territory. As the paintings were directly or indirectly associated with the treaty, this work presents connections between them and possibilities of interpretation of the pictorial paintings, based on what was considered learned from or modeled by Andrea Pozzos treaty. The exposition is divided in two complementary parts: the analysis of both Perspectiva Pictorum et Architectorum volumes and its mechanisms of diffusion and circulation; and the examination of ceiling paintings of churches in Minas Gerais containing painted architecture as part of its internal decoration. Therefore, it was possible to establish the way in which the knowledge diffused by the work of Pozzo was made present, directly or indirectly, in the pictorial work of artists from the above mentioned period.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho apresenta possíveis relações entre o tratado de desenho de perspectiva intitulado Perspectiva Pictorum et Architectorum, de autoria de Andrea Pozzo, SJ (1642-1709) e a produção pictórica realizada em Minas Gerais entre os séculos XVIII e XIX. Publicado em dois volumes (1693 e 1700, respectivamente), o tratado de Pozzo permitiu, através de um método didático de exposição, a disseminação do aprendizado do desenho de perspectiva, de modo a permitir também a difusão do gosto por esse tipo específico de representação, utilizado inúmeras vezes na decoração de edifícios laicos e templos religiosos. Nesses últimos, a utilização da técnica de pintura que simulava a arquitetura ampliava e continuava o espaço interno ao mesmo tempo que maravilhava o espectador com as cenas da tradição religiosa. A então capitania das Minas não se furtaria à adoção destas decorações, com a produção das mas representativas pinturas de perspectivas do território brasileiro. Por serem as pinturas direta ou indiretamente associadas ao tratado, buscou-se nesse trabalho apresentar as conexões entre ambos e as possibilidades de leitura das obras pictóricas com base no que se tinha como aprendizado ou modelo pelo tratado de Andrea Pozzo. A exposição foi dividida duas leituras que se complementam: a análise dos volumes de Perspectiva Pictorum et Architectorum e seus mecanismos de difusão e circulação; e o exame das pinturas de forro das igrejas em Minas Gerais que continham arquiteturas pintadas como parte de sua decoração interna. Assim, foi possível estabelecer apresentar de que modo o conhecimento difundido pela obra de Pozzo se fez presente, direta ou indiretamente, no fazer pictórico dos artistas no período citado.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPintura de perspectivapt_BR
dc.subjectAndrea Pozzopt_BR
dc.subjectHistóriapt_BR
dc.subject.otherArte Historiografiapt_BR
dc.subject.otherPerspectivapt_BR
dc.subject.otherHistóriapt_BR
dc.subject.otherPozzo, Andrea, 1642-1709Perspectiva pictorum et architectorumpt_BR
dc.titleO tratado de Andrea Pozzo e a pintura de perspectiva em Minas Geraispt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.