Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VPQZ-75VJZT
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Evandro Jose Lemos da Cunhapt_BR
dc.contributor.referee1Heitor Capuzzo Filhopt_BR
dc.contributor.referee2Genesio Zeferino da silva Filhopt_BR
dc.creatorAna Claudia de Freitas Resendept_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T10:35:46Z-
dc.date.available2019-08-10T10:35:46Z-
dc.date.issued2005-04-20pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/VPQZ-75VJZT-
dc.description.abstractThe purpose of this research is to identify the specific characteristics of the documentary and its narrative on the Brazilian television in the 70s and 80s when the sound and image recording changed from pellicle to video. For that purpose, this research takes as a reference the Brazilian programme Globo Repórter, the only programme of the country that was initiated in pellicle, adopted new technologies and is still on the air until today. The sources of this research include literature on the subject and interviews with film directors of cinema and TV, as well as 173 episodes of the programme Globo Repórter, obtained from TV Bahia, in Salvador-BA, and Rede Globo Minas, in Belo Horizonte-MG. This study proposes the existence of a differentiated language adopted by film-makers and reporters in the programmes first two decades, when film-makers were being gradually replaced by the new professionals: the reporters. This research shows that such procedure is formed in the consolidation of the tele-visual language and the transformation of elements that constitute the documentary genesis, such as a new textual form and a different duration of the plans and interviews.pt_BR
dc.description.resumoA finalidade desta pesquisa é identificar as características específicas do filme documental e a narrativa do gênero na televisão brasileira nas décadas de 1970 e 1980, quando o registro de som e imagem passou de película para vídeo. Para isso, toma como referência o Globo Repórter, o único programa do País que iniciou em película, adotou novas tecnologias e está no ar até hoje. Esta pesquisa toma como fontes o conhecimento de teóricos e práticos do cinema e tevê, e também 173 episódios do programa, obtidos na TV Bahia, de Salvador-BA, e na Rede Globo Minas, em Belo Horizonte-MG. Este estudo propõe a existência de uma linguagem diferenciada adotada por cineastas e repórteres nas duas primeiras décadas de programa, quando os primeiros foram gradativamente sendo substituídos pelos novos profissionais. Afirma que tal procedimento constitui-se na consolidação da linguagem televisual e a transformação de elementos que constituem a gênese documental, como, por exemplo, uma nova forma textual e uma diferente duração dos planos e entrevistas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEvandro José Lemos dapt_BR
dc.subject1 Globo Repórter (Programa de televisão)1970-1980pt_BR
dc.subjectDocumentário (Cinema)Históriapt_BR
dc.subject1950-II Universidade Federal de Minas Gerais Escola de Belas Artes III Títulopt_BR
dc.subject.otherTelejornalismo Linguagempt_BR
dc.subject.otherGlobo Repórter (Programa de televisão) 1970-1980pt_BR
dc.subject.otherReportagem na televisão 1970-1980pt_BR
dc.subject.otherDocumentário (Cinema) Históriapt_BR
dc.subject.otherNarrativa na televisão 1970-1980pt_BR
dc.titleGlobo Repórter: Um encontro entre cineastas e a televisãopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
globo_repp_rter___um_encontro_enre_cineastas_e_a_televis_o_.pdf1.6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.