Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9MXR8K
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Claudia Regina dos Anjospt_BR
dc.contributor.referee1Evandro Jose Lemos da Cunhapt_BR
dc.creatorRosana Aparecida Alves dos Santospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T01:14:26Z-
dc.date.available2019-08-11T01:14:26Z-
dc.date.issued2013-12-14pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/VRNS-9MXR8K-
dc.description.abstractThis research developed a study about the use of the color of the paint and had as objective identify the color as a fundamental element of the paint in teaching/ learning about Visual Arts. The methodology used in this work was a bibliographical character based in a study about on the teaching of art education in Brazil, in theoretical study of color taking as means of orientation of Israel Pedrosa, and in the use of paint color. From this study was possible to check attributes of color and light, fundamental to qualification of expressiveness. The analyzed process came from the historic teaching of Art followed by the study of color theory, nearing till the analysis of paintings done by students from 9 years of public school of a public school that belongs to the fundamental teaching from Frei Angélico de Campora in GV- MG who provided more consistent results for the understanding of the use of the color in painting allowing more solidified knowledge about the relevance and teaching color classes of Visual Arts.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa desenvolveu um estudo sobre o uso de cor na pintura e teve como objetivo identificar a cor como elemento fundamental da pintura no ensino/aprendizagem de Artes Visuais. A metodologia empregada nesse trabalho teve o caráter bibliográfico baseado em um estudo sobre o ensino de arte na educação brasileira, no estudo teórico da cor, tendo como meio de orientação os conhecimentos de Israel Pedrosa, e no emprego da cor na pintura. A partir desse estudo, foi possível verificar atributos da cor e da luz, fundamentais para a qualificação da expressividade. O processo analisado partiu do histórico do Ensino de Arte seguido do estudo da teoria da cor, chegando até a análise de pinturas realizadas por alunos do 9º ano do Ensino Fundamental da Escola Frei Angélico de Campora, em Governador Valadares MG, que proporcionou resultados mais consistentes para a compreensão do uso de cores na pintura permitindo um conhecimento mais solidificado sobre a relevância e o ensino da cor nas aulas de Artes Visuais.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCorpt_BR
dc.subjectPintura e Ensino/aprendizagem de Artes Visuaispt_BR
dc.subject.otherArtespt_BR
dc.titleA cor como elemento básico da pintura no ensino de Artes Visuaispt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a_import_ncia_da_cor_na_pintura.pdf2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.