Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9QQC26
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Ana Rafaela Correia Ferreira | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Warley Machado Correia | pt_BR |
dc.creator | Divânia Medeiros Vieira | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-12T22:55:15Z | - |
dc.date.available | 2019-08-12T22:55:15Z | - |
dc.date.issued | 2012-07-14 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9QQC26 | - |
dc.description.abstract | This paper describes a pedagogical experience with formulating and solving problems of division by the 6th grade students who participated in the Educational Intervention Project of the Municipal School "Adauto Lucio Cardoso", in Belo Horizonte - MG. The students had gaps in learning and demonstrated "resistance" to learn. Moreover, not dialogued about the contents worked and feel "ashamed" of the error. So we moved our work focus and establish a relationship of dialogue, in which the act of communication has become the starting point. Based on this principle, we propose to the students the chance to be protagonists in the construction of their learning, no longer just problem-solver, becoming the proponent and strategist of their own problems. Our position as teachers in this new context is no longer be the host of content and became promoter, facilitator and consultant to the learning process. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este trabalho descreve uma experiência pedagógica com formulação e resolução de problemas de divisão por alunos do 6º ano que participaram do Projeto de Intervenção Pedagógica da Escola Municipal Adauto Lúcio Cardoso, em Belo Horizonte MG. Os alunos apresentavam defasagens na aprendizagem e demonstravam resistência em aprender. Além disso, não dialogavam acerca dos conteúdos trabalhados e sentiam vergonha do erro. Mudamos assim, nosso foco de trabalho e estabelecemos uma relação dialógica, em que o ato da comunicação tornou-se o ponto de partida. Partindo desse princípio, propomos aos alunos a possibilidade de serem protagonistas na construção de sua aprendizagem, deixando de ser apenas resolvedor de problemas, passando a ser propositor e estrategista dos seus próprios problemas. Nossa postura, como professores, nesse novo contexto deixou de ser o apresentador de conteúdos e passou a ser incentivador, mediador e consultor do processo de aprendizagem. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Resolvedor | pt_BR |
dc.subject | Dialógica | pt_BR |
dc.subject | Intervenção | pt_BR |
dc.subject | Problemas | pt_BR |
dc.subject | Resistência | pt_BR |
dc.subject | Propositor | pt_BR |
dc.subject.other | Educação | pt_BR |
dc.subject.other | Matematica Estudo e ensino | pt_BR |
dc.subject.other | Capacidade de aprendizagem | pt_BR |
dc.title | Formulação, interpretação e resolução de problemas no ensino de divisão para alunos do 6° ano que participam do projeto de intervenção pedagógica | pt_BR |
dc.type | Monografias de Especialização | pt_BR |
Appears in Collections: | Especialização em Formação de Educadores para Educação Básica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
trabalho_div_nia_medeiros_vieira.pdf | 891.99 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.