Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9SWJMV
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Carla Jorge Machadopt_BR
dc.contributor.referee1Heriberto Fiuza Sanchezpt_BR
dc.creatorGabriela Camargos Costapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T14:01:32Z-
dc.date.available2019-08-09T14:01:32Z-
dc.date.issued2014-07-14pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/VRNS-9SWJMV-
dc.description.abstractThe Primary Health Care is recognized as a global trend for the shaping of national health systems. In Brazil, to enhance the role of primary care is represented with the gradual recovery of the Program of Family Health Strategy. Through the situation analysis conducted in the Specialization Course in Primary Care and Family Health note of the issues raised was the need to organize the gateway service brought to that user demand is welcomed, heard, recognized and problematized . The objective of this study was to develop an intervention plan to organize care to spontaneous demand of the Center for Health Andradas the city of Belo Horizonte. A bibliography on research database SciELO and the Ministry of Health Manuals and the Departments of Health Minas Gerais, with the following keywords: Primary Care, Demand and Home. The aspects addressed for intervention were rated by users with acute complaints about the request scheduling (appointments and tests); renewal revenue; measurement of vital signs; other demands.pt_BR
dc.description.resumoA Atenção Primária à Saúde (APS) ou Atenção Básica é reconhecida como uma tendência mundial para a conformação dos sistemas nacionais de saúde. No Brasil, o incremento do papel da Atenção Básica é representado com a progressiva valorização da estratégia do Programa de Saúde da Família. Através da construção do diagnóstico situacional realizado no Curso de Especialização em Atenção Básica em Saúde da Família e das questões levantadas nota-se a necessidade de organizar a porta de entrada do serviço para que a demanda trazida pelo usuário seja acolhida, escutada, problematizada e reconhecida. Assim, o objetivo deste trabalho foi elaborar um plano de intervenção para organizar o atendimento à demanda espontânea do Centro de Saúde Andradas do município de Belo Horizonte. Fez-se pesquisa bibliográfica na base de dados do SciELO e em Manuais do Ministério da Saúde e das Secretarias de Saúde de Minas Geais, com os descritores: Atenção Básica, Demanda e Acolhimento. Os aspectos abordados para intervenção foram a avaliação dos usuários com queixas agudas quanto à solicitação de agendamento (consultas e exames); renovação de receita; aferição de dados vitais; outras demandas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAtenção Básicapt_BR
dc.subjectAcolhimentopt_BR
dc.subjectDemandapt_BR
dc.subject.otherSaúde da famíliapt_BR
dc.titleOrganização do atendimento à demanda espontânea da Equipe Ametista do Centro de Saúde Andradas em Belo Horizontept_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Atenção Básica em Saúde da Família - EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc__gabriela_camargoscosta_vers_o_final.pdf314.17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.