Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/30505
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Andityas Soares de Moura Costa Matospt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0041020568775520pt_BR
dc.contributor.referee1Andityas Soares de Moura Costa Matospt_BR
dc.contributor.referee2Marcelo Maciel Ramospt_BR
dc.contributor.referee3Marco Antônio Souza Alvespt_BR
dc.contributor.referee4Imaculada Maria Guimarães Kangussupt_BR
dc.contributor.referee5Pablo Alexandre Gobira de Souza Ricardopt_BR
dc.creatorJoyce Karine de Sá Souzapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6406615818915785pt_BR
dc.date.accessioned2019-10-18T11:14:49Z-
dc.date.available2019-10-18T11:14:49Z-
dc.date.issued2019-05-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/30505-
dc.description.abstractThis thesis aims to understand how alienation operates as an apparatus that continuously produces dualities and separations necessary for the functioning of the spectacle, especially considering its political-juridical facets. From this perspective, in the first chapter, a critical-historical exposition on the genesis, characteristics, development and objectives of the situationists is made, emphasizing Guy Debord’s thoughts, who best knew how to theorize and practice a radical critique of the spectacle. For this purpose, the scenario that preceded the Situationist International is narrated from its direct antecedents, namely, Dadaism, Surrealism, Lettrism and Letterist International. It is acknowledged that Situationist International emerges at the same time as a continuation and as a radical criticism to the insufficiency of these theoretical tendencies. In this regard, it is presented the situationist program, understood as a way of thinking capable of perceiving the separation that alienate the social beings from their practices. Therefore, in the second chapter, a reading and a reconstruction of the dense concept of alienation are made, considering the view of its main authors in Modernity – Hegel, Marx and Lukács –, who are fundamental for the critique of separation and for the situationists’ thinking and act. In the third chapter, the current applicability of the situationist theory is demonstrated by the profanation of three main political-legal apparatus that alienate living beings from their own lives, that is, sovereignty, property, and representative democracy. The aim is to contribute to a radical philosophy of law and of State, demonstrating the existent possibilities for the construction of an-archic and a-nomic societies that are guided to the creation of anti-camps; in other words, the existent possibilities for the contemporary form that assumes the dimension of situation thought by Debord and his allies. Finally, the proposals of Agamben and Matos are applied, concluding that in order to live a radical democracy, it is necessary to divert the “game” of the law from its ends, by prioritizing the dimensions of situation, means and life.pt_BR
dc.description.resumoEssa tese tem por objetivo central compreender como a alienação opera enquanto dispositivo que produz continuamente dualidades e separações necessárias para o funcionamento do espetáculo, tendo em vista especialmente suas facetas político-jurídicas. Sob tal perspectiva, no primeiro capítulo procede-se a uma exposição crítico-histórica sobre a gênese, características, desenvolvimento e objetivos dos situacionistas, com ênfase no pensamento de Guy Debord, aquele que melhor soube teorizar e praticar uma crítica radical ao espetáculo. Para tanto, o cenário que antecedeu a Internacional Situacionista é narrado a partir de seus antecedentes diretos, quais sejam, o Dadaísmo, o Surrealismo, o Letrismo e a Internacional Letrista. Reconhece-se que a Internacional Situacionista surge ao mesmo tempo como continuadora e como crítica radical à insuficiência dessas correntes. Nesse sentido, passa-se a uma exposição do programa situacionista, entendido enquanto forma de pensamento capaz de perceber as separações que alienam o ser social de suas práticas. Dessa forma, no segundo capítulo, realiza-se uma leitura e uma reconstrução do denso conceito de alienação, tendo em vista seus principais autores na Modernidade – Hegel, Marx e Lukács –, fundamentais para a crítica da separação, para o pensar e para o agir dos situacionistas. No terceiro capítulo, demonstra-se a atualidade da teoria situacionista por meio da profanação de três dos principais dispositivos políticojurídicos que alienam os seres viventes de suas próprias vidas: soberania, propriedade e democracia representativa. Com isso, pretende-se contribuir para uma filosofia radical do direito e do Estado, demonstrando as possibilidades existentes para uma construção de sociedades an-áquicas, a-nômicas e orientadas para a criação de anticampos, ou seja, para a forma contemporânea que assume a dimensão da situação pensada por Debord e seus aliados. Por fim, lança-se mão de ideias desenvolvidas por Agamben e Matos concluindo que para se viver uma democracia radical é preciso desviarpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentDIREITO - FACULDADE DE DIREITOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Direitopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSituacionistaspt_BR
dc.subjectSociedade do espetáculopt_BR
dc.subjectAlienaçãopt_BR
dc.subjectDispositivos político-jurídicospt_BR
dc.subjectFilosofia radicalpt_BR
dc.subjectJogopt_BR
dc.titleDesalienar o poder, viver o jogo: uma crítica situacionista ao Direitopt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.