Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/30612
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Angelica Melendi de Biasizzopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6187888484795809pt_BR
dc.contributor.referee1Eduardo Antonio de Jesuspt_BR
dc.contributor.referee2Brigida Moura Campbell Paespt_BR
dc.creatorBruno Gonçalves Oliveira Riospt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8806985716595960pt_BR
dc.date.accessioned2019-10-22T13:12:16Z-
dc.date.available2019-10-22T13:12:16Z-
dc.date.issued2019-05-31-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/30612-
dc.description.abstractThis dissertation proposes an investigation of possibili- ties for an artistic process developed on the idea of displacement. The gestures of walking and ramble in the streets were taken as procedures that strengthen the elaboration of philosophical, social, urbanistic and aesthetic questions. As an academic project, this research was also made through the accomplishment of art pieces in the studio. The creation of each piece was made connected to the historical investigation of other previous artistic actions and procedures discussed throughout history – starting at the end of the XIX century, passing through the beginning of the XX century and coming up to the presents days – when artists dealt with the act of walking through cities streets. The development of the project as a whole configured a period of intense immersion in the investigation of artistic practices assumed as open and multiple paths, enlarging the borders of conceptual discussion. In addition to the text that composes this volume, a final exhibition was proposed presenting the pieces developed during the project. The pieces in the exhibition are intimately connected to the text’s notes and reverberate then through the arrangement made in the space as another way of making research generously accessible for the public.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação propõe investigar as possíveis formas de um processo artístico realizar-se a partir do deslocamento. Para tal, foi tomado o gesto de caminhar, errar pelas ruas, como procedimento que potencializa a elaboração de questões de ordem filosófica, social, urbanística e estética. Ensejada como projeto acadêmico, a pesquisa foi também instaurada a partir da realização de trabalhos plásticos em regime de ateliê. A elaboração de cada obra foi contornada por um histórico de ações e procedimentos que discutiram ao longo da história – fazendo um recorte que inicia-se ao final do séc. XIX e estende-se pelo séc. XX até os dias de hoje – as potências no ato de caminhar a pé pelas ruas da cidade. O projeto como um todo configurou-se, assim, como período de imersão na investigação dessa prática e prevê a ampliação da discussão em torno dos seus conceitos e preceitos, bem como assume o fazer artístico como elemento aberto e múltiplo. Para além do texto que compõe esse volume, foi proposta uma exposição final com os trabalhos desenvolvidos até então. Nela, os apontamentos colocados aqui estão reverberados e espelhados em cada obra, dispostas no espaço expositivo como forma outra de tornar generosa a pesquisa, compartilhando com o público os caminhos percorridos nesses últimos dois anos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectErrânciapt_BR
dc.subjectCidadept_BR
dc.subjectProcesso artísticopt_BR
dc.subjectDeslocamentopt_BR
dc.subjectAteliêpt_BR
dc.subjectExposiçãopt_BR
dc.subject.otherPercepção visualpt_BR
dc.subject.otherIntervenções urbanaspt_BR
dc.subject.otherArte e sociedadept_BR
dc.subject.otherNatureza (Estética)pt_BR
dc.subject.otherCriação (Literária, artística, etc.)pt_BR
dc.subject.otherArte moderna – Séc. XXIpt_BR
dc.titleChão de passagem: o fazer artístico como errânciapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chão de passagem- Bruno Rios.pdf138.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.