Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/30956
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rafael Morais de Souzapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1176395684123466pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Érika Burkowskipt_BR
dc.contributor.referee1Flaviane Souza Santiagopt_BR
dc.contributor.referee2Renata Turola Takamatsupt_BR
dc.creatorJoice Garcia de Oliveirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7118850942688968pt_BR
dc.date.accessioned2019-11-12T17:48:52Z-
dc.date.available2019-11-12T17:48:52Z-
dc.date.issued2019-02-12-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/30956-
dc.description.abstractAs a matter of great importance for the financial decisions of a firm, as well as the determination of its value, the capital structure subject has already been much explored in the literature. However, the capital structure is still little explored regarding the market competition in which companies are inserted, mainly in the Brazilian market. Thus, the main objective of this work was to identify the relation between the market competition of the different sectors of Brazilian economy and the capital structure of the firms. To do this, we used a sample covering Brazilian companies listed in B3 in the year 2010 to 2017. To characterize the debt, five proxies were used: total indebtedness at book values, short-term debt of book values, long-term indebtedness of book values, total indebtedness in relation to shareholders' equity and total indebtedness to market value. Market competition was measured by seven indicators: Herfindahl index, vertical integration, Herfindahl index variation, Clients' Power of Bargaining and Suppliers Bargaining Power, Dynamism and Munificence. The statistical method used was the multiple linear regression in the GMM approach, since the literature indicates the existence of endogeneity between leverage and profitability. The results indicated for the acceptance of the hypothesis H1b: there is a negative relation between the market competition of the different sectors and the indebtedness of the companies. This can be explained by the need to monitor managers, who, in case of market concentration, can use debt as a way of monitoring the firm. On the other hand, when there is high competition in the market, the industry competition itself works as a monitor for managers.pt_BR
dc.description.resumoPor ser um assunto de grande importância para as decisões financeiras de uma firma, bem como a determinação do seu valor, o tema estrutura de capital já foi muito explorado pela literatura. Entretanto, a estrutura de capital ainda é pouco explorada quanto à competição de mercado em que as empresas estão inseridas, principalmente no mercado brasileiro. Dessa forma, este trabalho teve como objetivo principal identificar a relação da competição de mercado dos diferentes setores da economia brasileira e a estrutura de capital das firmas. Para isso, utilizou de uma amostra abrangendo empresas brasileiras listadas na B3 no ano de 2010 a 2017. Para caracterizar o endividamento foram utilizadas cinco proxies: endividamento total a valores contábeis, endividamento a curto prazo de valores contábeis, endividamento a longo prazo de valores contábeis, endividamento total em relação ao patrimônio líquido e endividamento total a valor de mercado. A competição de mercado foi medida por sete indicadores: Índice de Herfindahl, integração vertical, variação do índice de Herfindahl, Poder de Barganha dos Clientes e Poder de Barganha dos Fornecedores, Dinamismo e Munificência. O método estatístico empregado foi a regressão linear múltipla na abordagem GMM, visto que a literatura indica a existência de endogeneidade entre alavancagem e lucratividade, ou seja, a não possibilidade de se determinar com exatidão se é o lucro que define o endividamento ou o endividamento que define o lucro. Os resultados indicaram para a aceitação da hipótese H1b: Existe relação negativa entre a competição de mercado dos diferentes setores e o endividamento das empresas. Isso é explicado devido à necessidade de monitoramento dos gestores, que, em caso de concentração de mercado, pode utilizar do endividamento como forma de monitoramento da firma. Por outro lado, quando há alta competição no mercado, a própria competição do setor trabalha como monitora para os gestores.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentDCF - DEPARTAMENTO DE CONTABILIDADEpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Controladoria e Contabilidadept_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEndividamentopt_BR
dc.subjectCompetição de mercadopt_BR
dc.subjectTrade-off theorypt_BR
dc.subjectPecking order theorypt_BR
dc.subject.otherContabilidadept_BR
dc.subject.otherMercado financeiropt_BR
dc.subject.otherConcorrênciapt_BR
dc.titleEstrutura de capital e competitividade de mercadopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação_Joice_VF.pdf929.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.