Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/31018
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcos Antônio Alexandrept_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6660342017209730pt_BR
dc.contributor.referee1Marcos Antônio Alexandrept_BR
dc.contributor.referee2Rômulo Monte Altopt_BR
dc.contributor.referee3Adélcio de Souza Cruzpt_BR
dc.creatorAlen das Neves Silvapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0605019646284087pt_BR
dc.date.accessioned2019-11-18T15:47:44Z-
dc.date.available2019-11-18T15:47:44Z-
dc.date.issued2019-04-29-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/31018-
dc.description.abstractThis dissertation consists in the study of the literary work Dioses y Hombres de Huarochirí (2007), which is a compilation made by the Priest Francisco de Ávila and translated from Quechua to Spanish by José María Arguedas. The work was produced from the oral reports of the Andean region natives, which present a panorama of the history and mythology of the people from Huarochirí. This panorama aims to demonstrate the religious, sociocultural and mythological customs of those people. The present work is based on the approach of two cultures, the Andean and Afro-Brazilian. Such movement is due to the ceremonies and rituals that construct them both. In this way, a reading that is guided by two theoretical norms is articulated; alterity and performance. These are the elements that will allow us to develop an analysis that shows how myths, rituals and ceremonies are processes that generate identities through clothes and religiosity to keep the memory of these people alive.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação consiste no estudo da obra Dioses y Hombres de Huarouchirí (2007), que trata de uma recopilação feita pelo Padre Francisco de Ávila e traduzida, do quéchua para o espanhol, por José María Arguedas. A obra foi produzida a partir dos relatos orais dos nativos da região andina, que apresentam um panorama da história e da mitologia dos povos que habitavam Huarouchirí. Esse panorama visa demonstrar os costumes religiosos, socioculturais e mitológicos dos povos de Huarouchirí. O presente trabalho apoia-se na aproximação de duas culturas, a andina e a afro-brasileira. Tal movimento deve-se às cerimônias e rituais que compõem ambas as culturas. Articula-se uma leitura guiada por dois nortes teóricos, o da alteridade e o da performance, que são os elementos que permitirão desenvolver uma análise que evidencia como os mitos, rituais e cerimônias são processos geradores de identidades por meio das vestimentas e da religiosidade para manter latente a memória destes povos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Literáriospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDioses y Hombres de Huarouchirípt_BR
dc.subjectAlteridadept_BR
dc.subjectPerformancept_BR
dc.subjectIdentidadept_BR
dc.subjectReligiosidadept_BR
dc.titleO soar de atabaques nos corredores peruanos, Dioses y hombres de Huarochirí: a imersão no outropt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ÚLTIMA VERSÃO DA DISSERTAÇÃO - REVISADA.pdf ALEN OK.pdf2.8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.