Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/31018
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Marcos Antônio Alexandre | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6660342017209730 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Marcos Antônio Alexandre | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Rômulo Monte Alto | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Adélcio de Souza Cruz | pt_BR |
dc.creator | Alen das Neves Silva | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/0605019646284087 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-11-18T15:47:44Z | - |
dc.date.available | 2019-11-18T15:47:44Z | - |
dc.date.issued | 2019-04-29 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/31018 | - |
dc.description.abstract | This dissertation consists in the study of the literary work Dioses y Hombres de Huarochirí (2007), which is a compilation made by the Priest Francisco de Ávila and translated from Quechua to Spanish by José María Arguedas. The work was produced from the oral reports of the Andean region natives, which present a panorama of the history and mythology of the people from Huarochirí. This panorama aims to demonstrate the religious, sociocultural and mythological customs of those people. The present work is based on the approach of two cultures, the Andean and Afro-Brazilian. Such movement is due to the ceremonies and rituals that construct them both. In this way, a reading that is guided by two theoretical norms is articulated; alterity and performance. These are the elements that will allow us to develop an analysis that shows how myths, rituals and ceremonies are processes that generate identities through clothes and religiosity to keep the memory of these people alive. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta dissertação consiste no estudo da obra Dioses y Hombres de Huarouchirí (2007), que trata de uma recopilação feita pelo Padre Francisco de Ávila e traduzida, do quéchua para o espanhol, por José María Arguedas. A obra foi produzida a partir dos relatos orais dos nativos da região andina, que apresentam um panorama da história e da mitologia dos povos que habitavam Huarouchirí. Esse panorama visa demonstrar os costumes religiosos, socioculturais e mitológicos dos povos de Huarouchirí. O presente trabalho apoia-se na aproximação de duas culturas, a andina e a afro-brasileira. Tal movimento deve-se às cerimônias e rituais que compõem ambas as culturas. Articula-se uma leitura guiada por dois nortes teóricos, o da alteridade e o da performance, que são os elementos que permitirão desenvolver uma análise que evidencia como os mitos, rituais e cerimônias são processos geradores de identidades por meio das vestimentas e da religiosidade para manter latente a memória destes povos. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Dioses y Hombres de Huarouchirí | pt_BR |
dc.subject | Alteridade | pt_BR |
dc.subject | Performance | pt_BR |
dc.subject | Identidade | pt_BR |
dc.subject | Religiosidade | pt_BR |
dc.title | O soar de atabaques nos corredores peruanos, Dioses y hombres de Huarochirí: a imersão no outro | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ÚLTIMA VERSÃO DA DISSERTAÇÃO - REVISADA.pdf ALEN OK.pdf | 2.8 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.