Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/31226
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Juliana Gambogi Teixeirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8284759021266358pt_BR
dc.creatorNathália Izabela Rodrigues Diaspt_BR
dc.date.accessioned2019-11-22T18:16:44Z-
dc.date.available2019-11-22T18:16:44Z-
dc.date.issued2019-08-09-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/31226-
dc.description.abstractThis Master’s thesis proposes an imagiological study about the images of Tituba, a woman among the characters persecuted and judged during the episode known as the witch hunt of Salem, occurred in the seventeenth century in the United States. Starting from Pageaux's reading method, according to which the image is a set of words to define the ‘other’ and, in so doing, define itself, I delimit the Tituba's image constructed in the novel Moi, Tituba sorcière... Noire de Salem, of Maryse Condé, in order to discuss whether it reproduces or disturbs the behavior of previous representations. For that, the image of the protagonist is compared to three other images present in three other discursive productions: image I, Tituba in the deposition of Tituba to the court of witch hunt, dated from the seventeenth century; image II, Tituba in Arthur Miller's The Crucible; and Image III, Tituba in Ann Petry's Tituba of Salem Village. Moreover, as the French critic ponders, the imaginary that allowed the elaboration of image is revealed through the study of textual materiality, for that, two short stories are highlighted, "Leçon d'histoire" and "Chemin d'école", both also authored by Condé, with the aim of emphasizing how issues associated with the colonial past appear in the texts listed in this paper, as well as being arranged in the Condenian imaginary.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação propõe um estudo imagológico acerca das imagens de Tituba, uma mulher dentre as personagens perseguidas e julgadas durante o episódio conhecido como a caça às bruxas de Salem, ocorrido no século XVII nos Estados Unidos. Partindo do método de leitura de Pageaux, segundo o qual a imagem é um conjunto de palavras para definir o outro e, ao fazê-lo, definir a si mesmo, delimito a imagem da Tituba construída no romance Moi, Tituba sorcière… Noire de Salem, de Maryse Condé, a fim de discutir se ela reproduz ou perturba os comportamentos das representações anteriores. Para tanto, comparo a imagem da protagonista a três outras imagens presentes em outras três produções discursivas: imagem I, Tituba na deposição de Tituba ao tribunal de caça às bruxas, datada do século XVII; imagem II, Tituba na peça The Crucible, de Arthur Miller; e imagem III, Tituba no livro Tituba of Salem Village, de Ann Petry. Além disso, já que, como pondera o crítico francês, por meio do estudo da materialidade textual revela-se o imaginário que permitiu a elaboração daquela imagem, destaco dois contos, “Leçon d’histoire” e “Chemin d’école”, ambos igualmente de autoria de Condé, com o objetivo de sublinhar como questões associadas ao passado colonial surgem nos textos elencados neste trabalho, bem como estão dispostas no imaginário condeniano.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Letraspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMaryse Condépt_BR
dc.subjectTitubapt_BR
dc.subjectimagempt_BR
dc.subjectimagináriopt_BR
dc.subjecttextopt_BR
dc.titleMúltiplas Titubas: entre a história e a literaturapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação - versão final.pdf2.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.