Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/31543
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ricardo Teixeira Veigapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4225299693291986pt_BR
dc.contributor.referee1Márcio Augusto Gonçalvespt_BR
dc.contributor.referee2Agnaldo Keiti Higuchipt_BR
dc.creatorEdimar Antônio Nunes Júniorpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0618638045451766pt_BR
dc.date.accessioned2019-12-12T20:03:45Z-
dc.date.available2019-12-12T20:03:45Z-
dc.date.issued2019-04-17-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/31543-
dc.description.abstractThe public sector around the world undergoes increasingly accelerated transformations, which were once more common to the private sector. Areas of knowledge such as marketing and theories of Service-Driven Logic are now also discussed in the public sector. In this section, a management tool called the Citizen's Charter or Service Charter, created in the United Kingdom at the height of New Public Management, may contain great relationship and ideals affinity with the theory cited. In view of this and contemplating the reality of the brazilian administration, this study aimed to evaluate the implementation of the Service Charter in a brazilian public organization of national scope, the Polícia Rodoviária Federal, and its alignment with the Public Service-dominant Approach, of an exploratory study of qualitative nature and based on the single case study methodology incorporated. Methods of data collection included documentary and bibliographical surveys, questionary and participant observation, and methodological triangulation was used for data analysis. The results of the research indicated that there is a theoretical alignment between the Service Charter and the Public Service-dominant Approach. In addition, the implementation of the tool in a public organization can contribute to the improvement of the quality of the public services provided.pt_BR
dc.description.resumoO setor público, no mundo todo, passa por transformações cada vez mais aceleradas que, tempos atrás, eram mais comuns ao setor privado. Áreas do conhecimento, como marketing, e teorias, como a Lógica Dominada pelo Serviço, agora também são discutidas no setor público. Nesta seara, uma ferramenta de gestão denominada Carta do Cidadão ou Carta de Serviços, criada no Reino Unido, no auge da Nova Gestão Pública, pode conter grande relacionamento e afinidade de ideais com a teoria citada. Diante disso, e contemplando a realidade da administração brasileira, com o presente estudo pretendeu-se avaliar a implementação da Carta de Serviços em uma organização pública de abrangência nacional, a Polícia Rodoviária Federal, e seu alinhamento com a Abordagem do Serviço Público Dominante, por meio da realização de um estudo exploratório de natureza qualitativa e com base na metodologia de estudo de caso único incorporado. Como métodos de coleta de dados foram realizados levantamentos documentais e bibliográficos, questionário e observação participante e, para a análise dos dados, foi utilizada a triangulação metodológica. Os resultados da pesquisa indicaram haver um alinhamento teórico entre a Carta de Serviços e a Abordagem do Serviço Público Dominante. Além disso, a implantação da ferramenta em uma organização pública pode contribuir para a melhoria da qualidade dos serviços públicos prestados.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Administraçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAbordagem do Serviço Público Dominantept_BR
dc.subjectCarta de Serviçopt_BR
dc.subjectControle socialpt_BR
dc.subjectCoproduçãopt_BR
dc.subjectTransparênciapt_BR
dc.subject.otherSetor públicopt_BR
dc.subject.otherAdministração públicapt_BR
dc.subject.otherPesquisapt_BR
dc.subject.otherBrasilpt_BR
dc.subject.otherMarketingpt_BR
dc.titleCarta de serviços: um estudo de caso de sua aplicação na Polícia Rodoviária Federalpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Edimar dissertacao final carta de servicos.pdf5.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.