Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/31678
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Aderlande Pereira Ferrazpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8686710255738565pt_BR
dc.contributor.referee1Aline Luíza Cunha Carvalhopt_BR
dc.contributor.referee2Maria Candida Trindade Costa de Seabrapt_BR
dc.creatorAntonio Jorge de Souzapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9706618552375974pt_BR
dc.date.accessioned2019-12-27T14:40:47Z-
dc.date.available2019-12-27T14:40:47Z-
dc.date.issued2019-09-12-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/31678-
dc.description.abstractThe aim of this research is to verify, through the process of the stylistic lexical neology of the onionyms - proper names of industrialized brands and products - the probability of its systematization, as well as to describe some nominal constructions resulting from this process. We have, as a corpus for this research, advertising texts of national news magazines: Veja, IstoÉ and Época. We seek to understand how the stylistic nominal lexis, created in this textual genre, as for the relation between proper names and common names, satisfy, through word formation processes, the morphosyntactic and semantic rules that govern the Portuguese language. The study of onionyms indicates the possibility of teaching them at Basic Education levels and constitutes a contribution to the development of lexical competence in our mother language. The research is based on Brito (2003), Carvalhinhos (2000, 2007), Guerios (s/d), Ullmann (1997) and Zamariano (2010) regarding the functions of the sign in the onomastic and in the evolution of this field through the times; Alves (1990), Ferraz (2006), Gonçalves (2016) and Sandmann (1992, 2001) regarding the conceptualization and delimitation of the neological lexical unit and in Antunes (2003, 2012), Cardoso (2000), Carvalho (2010, 2014) and Ferraz (2007, 2008, 2010), regarding the advertising genre and the teaching of stylistic neology. The analysis of the lexis led to the creation of a taxonomy that allowed an ellaboration of a tipology of the onionyms and highlighted the fact that the structure of these lexical units is not contemplated by the traditional Grammar. All this enabled new theoretical contributions to the study of onionyms, especially when the analysis aims at its pedagogical aspects.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa tem por objetivo verificar, através do processo da neologia lexical estilística dos oniônimos, nomes próprios de marcas e produtos industrializados, a probabilidade de sua sistematização, como também descrever algumas construções nominais resultantes desse processo. Temos, como corpus para esta investigação, textos publicitários de revistas noticiosas de âmbito nacional: Veja, IstoÉ e Época. Buscamos entender como os neologismos estilísticos, criados nesse gênero textual, a partir da relação entre nome próprio e nome comum, satisfazem, por meio dos processos de formação de palavras, as regras morfossintáticas e semânticas que regem a Língua Portuguesa. O estudo dos oniônimos sinaliza a possibilidade de seu ensino na Educação Básica e constitui uma contribuição para o desenvolvimento da competência lexical em língua materna. A pesquisa baseia-se em Brito (2003), Carvalhinhos (2000, 2007), Guérios (s/d), Ullmann (1997) e Zamariano (2010) no tocante às funções do signo na onomástica e à evolução desse campo através dos tempos; em Alves (1990), Ferraz (2006), Gonçalves (2016) e Sandmann (1992, 2001) no que se refere à conceituação e delimitação da unidade lexical neológica e em Antunes (2003, 2012), Cardoso (2000), Carvalho (2010, 2014) e Ferraz (2007, 2008, 2010), no que diz respeito ao gênero publicitário e ao ensino da neologia estilística. A análise das lexias levou à criação de uma taxonomia que permitiu a elaboração tipológica dos oniônimos e pôs em evidência que a estrutura dessas unidades léxicas não é contemplada pela gramática tradicional. Tudo isso possibilitou novos aportes teóricos ao estudo dos oniônimos, especialmente quando a perspectiva de análise tem em vista os aspectos pedagógicos.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Linguísticospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLéxico; Neologia Estilística; Publicidade; Oniônimo; Ensino.pt_BR
dc.subjectLéxico; Neologia Estilística; Publicidade; Oniônimo; Ensino.pt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa – Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa – Lexicologiapt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa – Formação de palavraspt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa – Neologismospt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa – Sintaxept_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa – Etimologia – Nomespt_BR
dc.subject.otherLínguistica aplicadapt_BR
dc.subject.otherGêneros textuaispt_BR
dc.titleCriação lexical em textos publicitários: análise de oniônimospt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Antonio Jorge de Souza-pdf.pdfDissertação1.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.