Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/31767
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Simone Evangelista Fonsecapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5220117639109190pt_BR
dc.contributor.referee1Ana Flávia Rezendept_BR
dc.contributor.referee2Ricardo Augusto Oliveira Santospt_BR
dc.creatorFernando Henrique Vago Pimentelpt_BR
dc.creator.LattesNão localizadopt_BR
dc.date.accessioned2020-01-08T20:30:23Z-
dc.date.available2020-01-08T20:30:23Z-
dc.date.issued2019-05-11-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/31767-
dc.description.abstractThis article aims to present the public policy of integral education of the Belo Horizonte City Hall (PBH) based on the analysis of the implementation of the Integrated School Program (PEI). For that, we considered the legal aspects and the main publications on the subject. The objective of this study is to present the main characteristics of the proposal implemented in the municipality and to relate the development of the IEP in compliance with the goal 6 proposed by the National Education Plan (PNE / 2014-2024). In addition, it intends to present some of the main challenges present in the policy and that were raised by the main studies analyzed on the subject. To develop the study, a qualitative research was carried out, a case study about the Belo Horizonte experience. The methods used were the bibliographic review, the analysis of documents and queries to the management systems available in the PBH intranet. Among the main authors consulted are studies by Resende (2012), Silva (2013), Braga (2015) and also by Andrade (2016). The results of this study showed that in relation to goal 6 of PNE the experience of Belo Horizonte already exceeds the goals proposed for the year 2024. The Belo Horizonte Municipal Education Network offers full-time attendance in all 177 schools and attends approximately 46.35% of the students enrolled in this type of education. The main challenges to be overcome include the lack of adequate infrastructure, the low qualification of the professionals who work in the program, the poor working conditions of these professionals, the absence of a clear pedagogical proposal regarding the workshops developed, absence of dialogue of the proposal with the political pedagogical project of the schools and also the difficulty of integration between the professionals of the IEP with the other teachers of the regular education.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo busca apresentar a política pública de educação integral da Prefeitura municipal de Belo Horizonte (PBH) com base na análise da implantação do Programa Escola Integrada (PEI). Para tal, considerou-se os aspectos legais e as principais publicações sobre o tema. O objetivo deste estudo é apresentar as principais característica da proposta implantada no munícipio e relacionar o desenvolvimento do PEI com cumprimento da meta 6 proposta pelo Plano Nacional de Educação (PNE/2014-2024). Além disso, pretende-se apresentar alguns dos principais desafios presentes na política e que foram levantados pelos principais estudos analisados sobre o tema. Para desenvolver o estudo foi realizada uma pesquisa qualitativa, um estudo de caso acerca da experiência de Belo Horizonte. Os métodos utilizados foram a revisão bibliográfica, a análise de documentos e consultas aos sistemas de gestão disponíveis na intranet da PBH. Entre os principais autores consultados destacam-se os estudos de Resende (2012), Silva (2013), Braga (2015) e também de Andrade (2016). Os resultados deste estudo mostraram que com relação a meta 6 do PNE a experiência de Belo Horizonte já supera as metas propostas para o ano de 2024. A Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte oferece o atendimento em tempo integral em todas as 177 escolas de ensino fundamental e atende aproximadamente 46,35% dos estudantes matriculados nessa modalidade de ensino. Como principais desafios a serem superados, destaca-se a ausência de infraestrutura adequada, a baixa qualificação dos profissionais que atuam no programa, as condições de trabalho precárias desses profissionais, a ausência de uma proposta pedagógica clara com relação as oficinas desenvolvidas, ausência de diálogo da proposta com o projeto político pedagógico das escolas e também a dificuldade de integração entre os profissionais do PEI com os demais professores do ensino regular.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFACE - FACULDADE DE CIENCIAS ECONOMICASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Gestão Pública Municipal(EAD)pt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Integralpt_BR
dc.subjectPrograma Escola Integradapt_BR
dc.subjectRede Municipal de Educação de Belo Horizontept_BR
dc.subjectPolíticas públicas educacionaispt_BR
dc.subjectPlano Nacional de Educaçãopt_BR
dc.subject.otherAdministração públicapt_BR
dc.titleO programa Escola Integrada e o Plano Nacional de Educação: os desafios da Política Pública de Educação Integral de Belo Horizontept_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gestão Pública Municipal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC - Versão Entrega - Fernando Henrique Vago Pimentel.pdf694.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.