Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/32242
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Maurício Freire Garcia | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1079152472920199 | pt_BR |
dc.contributor.advisor-co1 | Mauro Rodrigues | pt_BR |
dc.contributor.advisor-co2 | http://lattes.cnpq.br/2910529710363813 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Bernardo Vescovi Fabris | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Leonardo Barreto Linhares | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Clifford Hill Korman | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Marcos Flávio de Aguiar Freitas | pt_BR |
dc.creator | Cléber José Bernardes Alves | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/0788314878477729 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2020-01-27T17:51:18Z | - |
dc.date.available | 2020-01-27T17:51:18Z | - |
dc.date.issued | 2019-10-18 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/32242 | - |
dc.description.abstract | This thesis presents an investigation of the performance and arrangement practices of the brazilian musician Paulo Moura, based on the transcription and analysis of seven phonograms from the albums Paulo Moura Hepteto – Mensagem (1968) and Paulo Moura Quarteto (1969). Its objective is the possibility of an idiomatic construction of the saxophone, with brazilian characteristics, in the interpretation, improvisation, as well as the arrangement. It approaches, initially, the need for a systematization of the material for an instrumental practice and the investigation of theoretical references about brazilian music. It then presents the historical context of Paulo Moura comprising the analyzed period of his life (GRYNBERG, 2011; SPIELMANN, 2008; FRANÇA, 2015). Finally, at the heart of the research, we have the analysis (DOBBINS, 1986; GRELA, 1992; GUEST, 1996; ALMADA, 2000; BERLINER, 2001; LOWELL E PULLIG, 2003; TOMARO; WILSON, 2009) of transcriptions of the songs Wave, O Homem do Meu Mundo, Outubro, Lamento no Morro, Aos Pés da Cruz, Meu Lugar and Razão, elucidating the aspects of performance that characterize Paulo Moura's interpretive and improvisational style, as well as his way of arranging. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta tese apresenta uma investigação sobre as práticas de performance e arranjo do músico Paulo Moura, baseada na transcrição e na análise de sete registros fonográficos correspondentes aos álbuns Paulo Moura Hepteto – Mensagem (1968) e Paulo Moura Quarteto (1969). Tem como objetivo identificar uma construção idiomática do saxofone, com características brasileiras, na interpretação, na improvisação, assim como no arranjo. Aborda- se, inicialmente, a necessidade de uma sistematização de material para uma prática instrumental e a investigação de referenciais teóricos sobre a música brasileira. Em seguida, apresenta o contexto histórico de Paulo Moura compreendendo o período de sua vida analisado (GRYNBERG, 2011; SPIELMANN, 2008; FRANÇA, 2015). Finalmente, no cerne da pesquisa, temos a análise (DOBBINS, 1986; GRELA, 1992; GUEST, 1996; ALMADA, 2000; BERLINER, 2001; LOWELL E PULLIG, 2003; TOMARO; WILSON, 2009) de transcrições das músicas Wave, O Homem do Meu Mundo, Outubro, Lamento no Morro, Aos Pés da Cruz, Meu Lugar e Razão, elucidando os aspectos da performance que caracterizam o estilo interpretativo e de improvisação de Paulo Moura bem como sua maneira de arranjar. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | MUSICA - ESCOLA DE MUSICA | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Música | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Paulo Moura | pt_BR |
dc.subject | Samba | pt_BR |
dc.subject | Saxofone | pt_BR |
dc.subject | Improvisação | pt_BR |
dc.subject | Sambajazz | pt_BR |
dc.subject | Arranjo | pt_BR |
dc.subject | Jazz | pt_BR |
dc.subject.other | Música | pt_BR |
dc.subject.other | Música popular - Brasil | pt_BR |
dc.subject.other | Arranjo (Música) | pt_BR |
dc.subject.other | Performance musical | pt_BR |
dc.subject.other | Moura, Paulo, 1933-2010 | pt_BR |
dc.title | Paulo Moura e a bossa nova Instrumental | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tese Cléber -PDF- VERSÃO FINAL -2 - PARA ENCADERNAÇÃO.pdf | Tese de doutorado - Cléber Alves | 17.92 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.