Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/32331
Type: | Tese |
Title: | Um museu de duas faces: poesia da circunstância em João Cabral de Melo Neto |
Authors: | Edneia Rodrigues Ribeiro |
First Advisor: | Sérgio Alcides Pereira do Amaral |
First Referee: | Marcia Regina Jasechke Machado |
Second Referee: | Myriam Corrêa de Araújo Ávilla |
Third Referee: | Ilca Vieira de Oliveira |
metadata.dc.contributor.referee4: | Rogério Barbosa da Silva |
Abstract: | A partir da aproximação entre metapoesia e versos de circunstâncias, características consideradas basilares de Museu de tudo (1975), esta tese tem como propósito a análise de poemas cujo mote são escritores brasileiros, amigos de João Cabral, como Manuel Bandeira, Vinícius de Moraes, Willy Lewin, Joaquim Cardozo e Marques Rebelo. Apesar do consenso acerca do conceito de poesia de circunstância como algo menor e relacionado ao improviso, realça-se que a conceituação teórica é bastante restrita. Entre os autores que versam sobre esse assunto, a pesquisa busca enfatizar as ideias de Pedrag Matvejevitch e do próprio João Cabral, no inédito ―A poesia brasileira‖. A interseção entre o circunstancial e o metalinguístico indica que a poesia de circunstância, repelida por muitos poetas brasileiros, entre os quais João Cabral, pode também ser uma poesia crítica. |
Abstract: | Starting from the approximation of metapoetry and occasional verse, which are considered the basic characteristics of João Cabral de Melo Neto's book "Museu de tudo" (1975), this dissertation analyses a number of poems that have as their main theme the work of other Brazilian writers, among the author's friends, such as Manuel Bandeira, Vinicius de Moraes, Willy Lewin, Joaquim Cardozo and Marques Rebelo. In spite of the general consensus about occasional poetry as a lesser genre, dependent on improvisation, it must be noted that theoretical approaches of this matter are scarce. Among those who have dealt with the subject, this dissertation emphasizes Pedrag Matvejevitch and João Cabral himself, who made a few remarks about it in his unpublished essay "Brazilian Poetry". The intersection between occasional verse and metalinguistics demonstrates that occasional poetry - although rejected by many, including Cabral - may be also a form of critical poetry. |
Subject: | Melo Neto, João Cabral de, 1920-1999 Museu de tudo – Crítica e interpretação Poesia brasileira – História e crítica |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FALE - FACULDADE DE LETRAS |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pt/ |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/32331 |
Issue Date: | 30-Apr-2019 |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tese Um Museu de duas faces - Edneia Ribeiro - completo.pdf | 4.7 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License