Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/32688
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Samira Zaidanpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7583757578863205pt_BR
dc.contributor.referee1Ana Paula Jahnpt_BR
dc.contributor.referee2Diogo Alves de Faria Reispt_BR
dc.contributor.referee3Denise Alves de Araújopt_BR
dc.creatorWeslei Lima de Figueiredopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6657933256242532pt_BR
dc.date.accessioned2020-03-04T19:13:58Z-
dc.date.available2020-03-04T19:13:58Z-
dc.date.issued2019-02-20-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/32688-
dc.description.abstractThis work emerges from experiences and reflections about the teaching of numbers in elementary school. It assumes that a better understanding of the Decimal Numeral System core characteristics, such as factorization, may favor both teaching and learning of positive rational numbers in decimal form.This study also assumes the possibility of acting in the face of persistent challenges in the development of operative capacities with decimal numbers in primary school. The Decimal Numeral System, here addressed as "DNS", is widely used in modern societies and, its applications, already indispensable for an uncountable number of situations, are accessible to all. The richness and potentiality of DNS shows itself even greater when we combine the teaching of natural numbers with decimal numbers, emphasizing how comprehensive the DNS really is. We then point out the need for improvement on the perception of the DNS's features to understand the algorithms behind the operations, highlighting the factorization and defactorization of numbers, the various meanings of positional value, the arrangement of rational numbers alongside natural numbers, etc. We present a set of explanatory and exploratory activities, where we look for DNS elements to better understand numbers and operations on the multiplication and division operations in varied situations. Our work turns to a dialogue with the teachers, aiming at both starter and in-service teacher training, considering to expand teaching possibilities and offer elements to face difficulties.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho nasceu de experiências e reflexões acerca do ensino de números na escola básica. Toma como pressuposto que uma melhor compreensão da composição e decomposição dos números, bem como das demais características do Sistema de Numeração Decimal-SND, podem favorecer o ensino e a aprendizagem dos números racionais positivos na forma decimal. Toma também como pressuposto possibilidades de atuar diante das dificuldades persistentes na construção de capacidades operatórias com números decimais na escola básica. O SND é de uso amplo nas sociedades modernas, se mostra indispensável para inúmeras situações e suas aplicações estão ao alcance de todos. A riqueza e potencialidade do SND se apresentam ainda maiores quando unimos o ensino de números naturais com números decimais, enfatizando o seu caráter de sistema único. Apontamos, então, a necessidade de melhor percepção e uso das características do SND para compreender os algoritmos das operações, destacando a composição e decomposição do número, os diversos significados do valor posicional, a organização dos números com vírgula conjuntamente aos números naturais. Apresentamos também um conjunto de atividades, com as quais indicamos elementos do SND para melhor entendimento dos números e as operações de multiplicação e divisão em situações variadas. Nosso trabalho se volta para um diálogo com os professores, visando à formação docente em serviço e também inicial, considerando a possibilidade de ampliar as metodologias de ensino e oferecer elementos para enfrentar dificuldades.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSistema de Numeração Decimalpt_BR
dc.subjectEnsino de números naturaispt_BR
dc.subjectEnsino de números com vírgulapt_BR
dc.subjectAlgoritmos da multiplicaçãopt_BR
dc.subjectAlgoritmos da divisãopt_BR
dc.subjectEducação Matemáticapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherSistema decimalpt_BR
dc.subject.otherNumeraçãopt_BR
dc.subject.otherNúmeros naturais - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherMatemática - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherDivisão (Aritmética)pt_BR
dc.subject.otherAlgoritmospt_BR
dc.subject.otherMultiplicaçãopt_BR
dc.titleArticulando características do sistema de numeração decimal para o ensino de númerospt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.