Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/32704
Type: Dissertação
Title: Educação em saúde: atuação de estudantes do ensino médio na prevenção de IST
Authors: Marcos Renato Coutinho dos Reis
First Advisor: Tânia Mara Segatelli
Abstract: As Infecções Sexualmente Transmissíveis (IST) representam um problema de saúde pública. De acordo com dados da Organização Mundial da Saúde (OMS) no mundo são mais de um milhão de casos por dia, cerca de 360 milhões por ano, sendo no Brasil cerca de 500 mil casos. Esse problema poderia ser amenizado se a educação em saúde estivesse fortalecida nas escolas, com o apoio dos órgãos competentes. Porém no ensino regular atualmente o tema das IST é ministrado com os assuntos Sistemas Genital Masculino e Feminino e microrganismos na sequência didática proposta pelos livros didáticos. O presente trabalho tem o objetivo de tornar o aprendizado mais significativo diante da sequência didática usual, e melhorar a abordagem do assunto das IST. Assim os estudantes do Ensino Médio foram desafiados a criarem uma abordagem sobre as IST e suas formas de prevenção para estudantes do Ensino Fundamental II. A partir dessa metodologia ativa, em que o estudante é o protagonista do próprio aprendizado e ainda multiplicador de informações, despertando o senso crítico e reflexivo e o aprendizado dos mesmos. A conclusão se deu com uma campanha de vacinação contra HPV com o apoio da Secretaria Municipal de Educação, trazendo para a escola uma medida preventiva eficaz. Deixando como sugestão uma regularidade nas campanhas de vacinação dentro das escolas.
Abstract: Sexually Transmitted Infections (STI) represent a public health problem. According to data from the World Health Organization (WHO) in the world there are more than one million cases per day, about 360 million per year, being in Brazil about 500 thousand cases. This problem could be mitigated if health education were strengthened in schools, with the support of the competent bodies. However, in regular education the theme of STI is currently taught with the subjects Male and Female Genital Systems and microorganisms in the didactic sequence proposed by the textbooks. Thus, the present work aims to make learning more meaningful in the usual didactic sequence, and to improve the approach of the subject of STI among high school students. Once these students appropriated the knowledge about STIs and the importance of their prevention, they were challenged to create an approach to STIs and their forms of prevention for elementary school students. This pedagogical strategy of active methodologies, in which the student is the protagonist of his own learning and still multiplier of information, awakens their critical and reflective sense and their learning in this phase of transformation that is adolescence. Prevention Day “D”, the culmination of the proposal, was supported by the Municipal Department of Education, bringing to school an effective preventive measure for HPV vaccination. It is suggested that vaccination campaigns be regular within schools. It is concluded that health education will only be effective when there is the union and joint work of government, society (family) and school. Silva-Sobrinho et al. (2017) state that interpersonal health education, being effective with well-trained professionals, requires strategic permanent action plans.
Subject: Ensino - Biologia
Educação Sexual
Doenças Sexualmente Transmissíveis - prevenção & controle
Programas de Imunização
Pesquisa - Ação em educação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ICB - INSTITUTO DE CIÊNCIAS BIOLOGICAS
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Ensino de Biologia (Mestrado Profissional - PROF-BIO)
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/32704
Issue Date: 29-Jul-2019
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCM versão final - repositório.pdf3.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.