Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/33154
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marco Aurélio Máximo Pradopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6622025960142025pt_BR
dc.contributor.referee1Cássia Reis Donatopt_BR
dc.contributor.referee2Luciana Souzapt_BR
dc.contributor.referee3Silvia Adriana da Silvapt_BR
dc.creatorPaulo Tiego Gomes de Oliveirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2475936940567164pt_BR
dc.date.accessioned2020-04-08T14:15:04Z-
dc.date.available2020-04-08T14:15:04Z-
dc.date.issued2016-03-05-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/33154-
dc.description.abstractIn this research we seek to identify which ethnic and racial group figure as most recurrent victim of Social Defense events (crimes / acts infractions / misdemeanors) of racial stamp (racism, racial insults, etc.) within the public schools in Belo Horizonte, in 2015 , with our initial hypothesis that would be the individuals of brown complexion. Drawing on quantitative and qualitative methodology, data collected through field research with aim to understand the reality in the mining capital, specifically in public schools municipal and state education. Glossing over the reality translated through the data, to weave relationships with everyday life, demonstrated by some social behaviors that result in acts / racist and prejudicial practices, resulting in criminal and criminal types that vitimizariam more certain individuals in the school environment. Finally, the data allow us to identify some persistence and even naturalization of violence based on matrices, prenoções and racial prejudice.pt_BR
dc.description.resumoNessa pesquisa buscamos identificar qual grupo étnico-racial figura como vítima mais recorrente de eventos de Defesa Social (crimes/atos infracionais/contravenções) de cunho racial (racismo, injúria racial, etc) no espaço das escolas públicas, em Belo Horizonte, em 2015, sendo nossa hipótese inicial a de que seriam xs indivíduxs de cútis pardx. Lançando mão de metodologia quantitativa e qualitativa, coletamos dados através de pesquisa de campo com fito de entender a realidade na Capital mineira, especificamente, em escolas da rede pública de ensino municipal e estadual. Discorrer sobre a realidade traduzida através dos dados, permite tecer relações com a vida cotidiana, demonstrados por meio de alguns comportamentos sociais que resultam em atos/práticas racistas e preconceituosas, resultando em tipos penais e criminais que vitimizariam mais determinadxs indivíduxs no ambiente escolar. Por fim, os dados nos permitem identificar certa persistência e até mesmo naturalização da violência baseada em matrizes, prenoções e preconceitos raciais.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Gênero e Diversidade na Escolapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAmbiente escolarpt_BR
dc.subjectCútispt_BR
dc.subjectNatureza criminalpt_BR
dc.subjectPreconceitopt_BR
dc.subjectRaçapt_BR
dc.titleNos intramuros do Liceu : violência escolar em Belo Horizontept_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gênero e Diversidade na Escola

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Paulo Tiego - Texto Final - Recomendações Banca e Cássia.pdf899.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.