Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/33156
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Joana Ziller de Araújo Josephson | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5352059274589464 | pt_BR |
dc.contributor.advisor-co1 | Alberto Mesaque Martins | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Isabella Tymburibá Elian | pt_BR |
dc.creator | Niúra Ferreira e Barbosa | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8070142836751772 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2020-04-08T14:19:55Z | - |
dc.date.available | 2020-04-08T14:19:55Z | - |
dc.date.issued | 2016-02-26 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/33156 | - |
dc.description.abstract | The books that are part of children's literary world frequently relate female and male characters with well-marked differences according to their gender. Fragile and docile female characters and masculine, strong and brave, are present in most stories aimed at this audience. The vision of the roles assigned to each gender, just building in children the idea that you can not be different. If the subject born male or female, must act as social norms laid down for them gender. This study analyzed two books of children's literature that bring in its content situations that break and reinforcing gender stereotypes, in order to show the child that there are other ways to live their identity, different from that imposed on them socially. | pt_BR |
dc.description.resumo | Os livros que fazem parte do mundo literário infantil com frequência relatam personagens femininos e masculinos com diferenças bem marcantes segundo seu gênero. Personagens femininos frágeis e dóceis e masculinos, fortes e corajosos, estão presentes na maioria das histórias voltadas para esse público. A visão dos papéis determinados para cada gênero, acaba construindo nas crianças a ideia de que não é possível ser diferente. Se o sujeito nasce homem ou mulher, deve agir conforme normas sociais impostas para seu gênero. Esse estudo analisou duas obras da literatura infantil que trazem em seu conteúdo situações de quebra e reforço de estereótipos de gênero, com o intuito de mostrar à criança que existem outras formas de viver sua identidade, diferente da que lhe é imposta socialmente. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIA | pt_BR |
dc.publisher.program | Curso de Especialização em Gênero e Diversidade na Escola | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Literatura infantil | pt_BR |
dc.subject | Binarismo de gênero | pt_BR |
dc.subject | Identidade de gênero | pt_BR |
dc.subject | Escola | pt_BR |
dc.title | Diversificando a leitura na escola : as relações de gênero na literatura infantil | pt_BR |
dc.type | Monografia (especialização) | pt_BR |
Appears in Collections: | Especialização em Gênero e Diversidade na Escola |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TCC NIURA FERREIRA final para biblioteca.pdf | 974.38 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.