Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/33252
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Danielle Alves Martinspt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4616192526557663pt_BR
dc.contributor.referee1André Augusto Deodatopt_BR
dc.contributor.referee2Luciana Pereira de Sousapt_BR
dc.creatorCarolina Guimarães Reispt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1780798700312856pt_BR
dc.date.accessioned2020-04-14T16:19:34Z-
dc.date.available2020-04-14T16:19:34Z-
dc.date.issued2019-12-07-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/33252-
dc.description.abstractThis work aimed to understand the potentialities and limitations of specialist teachers when they assume the coordination in a municipal school in Belo Horizonte. For this purpose, a qualitative study and descriptive approach was carried out and a questionnaire was elaborated as a research instrument. This study outlines how these specialist teachers have been taking over school management since the changes in this area and the division of the school's work since the 90's. In addition, it points out what the potentialities develop, which relationships they find or not with their initial training field. in their role as coordinators and how they handle this role. Also, the limitations they experience since it is not their initial training field. Therefore, this work aims to contribute in a relevant way to think about the place of the specialist teacher / coordinator in the municipal schools of Belo Horizonte and in the educational processes more generally.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho teve como objetivo compreender as potencialidades e limitações de professores especialistas quando assumem a coordenação em uma escola municipal de Belo Horizonte. Para tanto foi realizado um estudo de natureza qualitativa e abordagem descritiva e contou com a elaboração de um questionário como instrumento de pesquisa. Este estudo demarca como estes docentes especialistas vêm assumindo a gestão escolar desde as mudanças neste âmbito e na divisão do trabalho da escola desde a década de 90. Ademais, aponta quais as potencialidades desenvolvem, quais relações encontram ou não com o seu campo de formação inicial no exercício da função como coordenadores e como lidam com este papel. Também, as limitações que vivenciam uma vez que não é o seu campo de formação inicial. Portanto, este trabalho visa contribuir de forma relevante para se pensar o lugar do professor especialista/coordenador nas escolas municipais de Belo Horizonte e nos processos educativos de maneira mais geral.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Formação de Educadores Para a Educação Básicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectProfessor coordenador pedagógicopt_BR
dc.subjectTrabalho docentept_BR
dc.subjectGestão escolarpt_BR
dc.subjectOrganização escolarpt_BR
dc.subject.otherEscolas - Organização e administraçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores - Participação na administraçãopt_BR
dc.titleO professor especialista na coordenação: um estudo na rede municipal de belo horizontept_BR
dc.title.alternativeThe expert teacher in coordination: a study in the municipal network of belo horizontept_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Formação de Educadores para Educação Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Carolina_CPE_LASEB2019.pdf927.11 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons