Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/33259
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria José Batista Pinto Florespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4452355484066620pt_BR
dc.contributor.referee1Sandra Medina de Souzapt_BR
dc.creatorDanusa Almeida Limeirapt_BR
dc.date.accessioned2020-04-14T18:11:39Z-
dc.date.available2020-04-14T18:11:39Z-
dc.date.issued2019-12-07-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/33259-
dc.description.abstractThis research presents a reflection about the importance of educational projects in the construction of the curriculum in the first childhood mode. To achieve this goal, we conduced a literature review about curriculum and curricular planning; and about early childhood education, using official documents that regulate the teaching in country and in the city of Belo Horizonte. We analyze the documents that register the teaching projects in certain school of Belo Horizonte, searching to expose different aspects involved in the curricular construction and the pedagogical coordinator role as an organizer of such process. For that, we resort to theoretical references about curriculum (Sacristan e Pérez Gomez,2007) and early childhood education(LDB 9394/96), allowing ourselves to comprehend the intrinsic power relations in the social construction around these dimensions. The research results show that, in the studied school, exist five projects of teaching and were analyzed two projects that are registered. The essential question that the research present is how the work with projects can contribute to a construction of a curriculum turned to the human formation in early childhood education mode. Between such challenges stands out the construction of curriculums that meet the children specifications in kindergarten age rate.pt_BR
dc.description.resumoA pesquisa apresenta uma reflexão acerca da importância dos projetos de ensino na construção do currículo na modalidade da educação infantil. Para alcançar tal objetivo realizamos uma revisão bibliográfica sobre currículo e planejamento curricular; e sobre educação infantil, recorrendo a documentos oficiais que regulamentam o ensino no país e na cidade de Belo Horizonte. Analisamos os documentos que registram projetos de ensino em determinada escola de BH, buscando evidenciar diferentes aspectos envolvidos na construção curricular e o papel do coordenador pedagógico como articulador de tal processo. Para isso, recorremos à referenciais teóricos sobre currículo (Sacristan e Pérez Gómez, 2005) e educação infantil (LDB 9394/96), permitindo-nos compreender as relações de poder intrínsecas na construção social em torno destas dimensões. Os resultados da pesquisa mostram que, na escola estudada, existem cinco projetos de ensino e foram analisados dois projetos que estão registrados. A questão essencial que a pesquisa apresenta é como o trabalho com projetos pode contribuir para a construção de um currículo voltado à formação humana na modalidade da educação infantil. Dentre tais desafios destaca-se a construção de currículos que atendam as especificidades das crianças na faixa etária da primeira infância.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Formação de Educadores Para a Educação Básicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pt/*
dc.subjecteducação infantilpt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectProjetos de ensinopt_BR
dc.subject.otherEducação infantilpt_BR
dc.subject.otherCurrículo escolarpt_BR
dc.subject.otherCurrículos - Planejamentopt_BR
dc.subject.otherEnsinopt_BR
dc.subject.otherProjetospt_BR
dc.titleA construção do currículo no desenvolvimento de projetos em uma escola de educação infantilpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Formação de Educadores para Educação Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CPE_LASEB2019_DANUSA.pdf2.58 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons