Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/34028
Type: Tese
Title: State estimation of aerial vehicles flying near the ground
Authors: Antonio Carlos Bana Chiella
First Advisor: Guilherme Augusto Silva Pereira
First Co-advisor: Bruno Otávio Soares Teixeira
First Referee: Leonardo Antônio Borges Tôrres
Second Referee: Guilherme Vianna Raffo
Third Referee: João Yoshiyuki Ishihara
metadata.dc.contributor.referee4: Marco Henrique Terra
Abstract: Autonomous vehicles represent an enormous technological advance. Nevertheless, the road toward a completely autonomous vehicle platform is still being drawn, containing numerous challenges that involve control, guidance, and state estimation. Among the vehicle systems, the state estimation systems are vital components for self-guided vehicles, since they provide information used by guidance and control systems. However, estimating the vehicle states is not a trivial task, especially for those operating near the ground in the presence of vegetation, buildings, and mountains, where degradation or even the absence of the signal from global navigation systems, such as GPS, directly interferes in the estimation. In addition, for vehicles that perform aggressive maneuvers and have the ability to perform 6-degree of freedom movements, the problem is even more challenging. In this context, this thesis addresses the problem of state estimation of mobile systems operating near the ground, which presents the difficulties mentioned above, but also allows for the use of different sensors, such as cameras and LiDARs. Special attention is given to air vehicles equipped with such sensors, in which velocity, position, and orientation are the main states to be estimated. Taking into account the nonlinear nature of the system, new unscented Kalman filter-based sensor fusion algorithms are proposed to robustly merge heterogeneous sensor data and still maintain the constraint of unitary norm imposed on the unit quaternion representation of the vehicle attitude. Being able to adapt to uncertainty time variations in sensor data, the proposed algorithms can mitigate the effects of unknown measurement errors thus providing a good estimation of the states. Several experimental results with air vehicles in situations of time-varying measurement uncertainty, which include a race airplane equipped with camera performing acrobatic maneuvers and a quadrotor equipped with planar LiDAR flying in a dense forest, are presented.
Abstract: Veículos autônomos representam um grande avanço tecnológico. No entanto, o caminho para alcançar plataformas completamente autônomas ainda está sendo traçado, contendo inúmeros desafios que envolvem as áreas de controle, guiagem e estimação de estados. Entre os sistemas do veículo, os sistemas de estimação de estados são componentes vitais em um veículo auto-guiado, uma vez que esses provem a informação utilizada pelos sistemas de guiagem e controle. Contudo, estimar os estados de veículos móveis não é uma tarefa trivial, principalmente para aqueles que operam próximo ao solo, onde a degradação ou até mesmo a ausência do sinal de sistemas de navegação global, como o GPS, interferem diretamente na estimação. Além disso, para veículos que executam manobras agressivas e têm a possibilidade de realizar movimentos com 6 graus de liberdade, o problema é ainda mais desafiador. Neste contexto, esta tese aborda o problema de estimação de estados de sistemas móveis operando próximos ao solo, que apresentam as dificuldades mencionadas acima, mas também permitem o uso de diferentes tipos de sensores, tais como câmeras e LiDAR. Grande atenção é dada a veículos aéreos equipados com tais sensores, sendo a velocidade, posição e orientação os principais estados a serem estimados. Considerando a natureza não linear do sistema, novos algoritmos de fusão sensorial baseados no filtro de Kalman unscented são propostos para combinar dados de sensores heterogêneos de forma robusta e ainda manter a restrição de norma unitária imposta na representação baseada em quatérnios unitários da atitude do veículo. Sendo capazes de se adaptar a variações das incertezas dos dados sensoriais, os algoritmos propostos conseguem mitigar os efeitos de erros de medição desconhecidos de forma a apresentar uma boa estimativa dos estados. Vários resultados experimentais com veículos aéreos em situações de incerteza na medição variantes no tempo, incluindo um avião de corrida equipado com câmera realizando manobras acrobáticas e um quadrirrotor equipado com sensor LiDAR voando em uma floresta densa, são apresentados
Subject: Engenharia elétrica
Kalman, Filtragem de
Quatérnios
Veículos autônomos
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA ELÉTRICA
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Engenharia Elétrica
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/34028
Issue Date: 4-Sep-2019
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese_StateEstimationofAerialVehiclesFlyingNeartheGround.PDF8.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.