Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/34062
Type: | Dissertação |
Title: | A evolução da identidade organizacional da área de ensino da Fundação João Pinheiro |
Other Titles: | The evolution of the organizational identity of the João Pinheiro Foundation teaching area |
Authors: | Raphaella Aragão Vieira |
First Advisor: | Roberto Gonzalez Duarte |
First Co-advisor: | Kamila Pagel de Oliveira |
First Referee: | Hilka Pelizza Vier Machado |
Second Referee: | Irene Kazumi Miura |
Abstract: | O objetivo deste trabalho foi identificar a evolução da identidade organizacional (IO) através da classificação dos eventos mais significativos do ciclo de vida de uma organização. Como objeto de pesquisa, foi escolhida a área de ensino da Fundação João Pinheiro (FJP), no período de 1969 a 2018 − uma organização pública de renome do estado de Minas Gerais que atua nas áreas de ensino e pesquisa. A carência de estudos no setor público e a falta de análises evolutivas da IO foram os principais motivadores para a escolha do tema dessa pesquisa. Para o alcance dos objetivos propostos, foi feita uma pesquisa qualitativa, descritiva e explicativa, utilizando-se o método do estudo de caso, de perspectiva longitudinal. Como procedimentos metodológicos, foram utilizados o levantamento e análise documental, além de entrevistas com funcionários antigos da FJP que atuaram e atuam nas atividades de ensino. A pesquisa apresenta como resultado uma metodologia para análise da evolução da identidade de uma organização através da classificação de seus eventos mais significativos conforme as dimensões da IO: centralidade, distintividade e durabilidade. Esta pesquisa contribui para a literatura sobre IO via apresentação de um novo modelo para estudar a evolução do constructo e ainda permite à FJP conhecer, de uma perspectiva histórica, as transformações identitárias de sua área de ensino. |
Abstract: | ABSTRACT The objective of this dissertation was to identify the evolution of organizational identity (IO) through the classification of the most significant events in the life cycle of an organization. As the object of research, the teaching area of the João Pinheiro Foundation (FJP) was chosen, from 1969 to 2018 - a public organization renowned in the State of Minas Gerais that operates in the areas of teaching and research. The lack of studies in the public sector and the lack of evolutionary analyzes of IO were the main motivators for choosing the theme of this research. To achieve the proposed objectives, a qualitative, descriptive and explanatory research was carried out, using the case study method, from a longitudinal perspective. As methodological procedures, documentary survey and analysis were used, in addition to interviews with former FJP employees who worked and work in teaching activities. The research presents as a result a methodology for analyzing the evolution of an organization's identity through the classification of its most significant events according to the dimensions of the IO: centrality, distinctiveness and durability. This research contributes to the literature on IO via the presentation of a new model to study the evolution of the construct and still allows the FJP to know, from a historical perspective, the identity transformations of its teaching area. |
Subject: | Desenvolvimento organizacional Fundação João Pinheiro Universidades e faculdades Administração |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FACE - FACULDADE DE CIENCIAS ECONOMICAS |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Administração |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/34062 |
Issue Date: | 28-Feb-2020 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertação Raphaella Aragão Vieira.pdf | 1.6 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.