Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/34173
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Diogo Alves de Faria Reispt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1329642979586575pt_BR
dc.contributor.referee1Ana Rafaela Correia Ferreirapt_BR
dc.contributor.referee2Denise Alves de Araujopt_BR
dc.creatorGesiel Alisson Martinhopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4448978339900176pt_BR
dc.date.accessioned2020-09-18T13:31:24Z-
dc.date.available2020-09-18T13:31:24Z-
dc.date.issued2020-03-04-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/34173-
dc.description.abstractThis study aimed to investigate how the idea of fraction equivalence, with the support of manipulable materials, can contribute to understanding of the operations of addition and subtraction, in students of the 7th grade of Elementary School II. Thus, we prepared a didactic sequence with nine tasks that addressed the themes, "fraction equivalence, fraction comparison, and addition and subtraction of fractions". The didactic sequence was used with 7th graders of Elementary School II from a state school located in Belo Horizonte in the state of Minas Gerais. To teach students to perform the tasks, we planned thirteen 50-minute classes, and used the "fraction kit in the grid and the fraction strips" as teaching aids. In addition, in one of the tasks, we used the fraction game Papa Todas by Smole et. al (2007). Regarding data analysis, we considered the following aspects: contribution and limitations of teaching aids used; students attitudinal aspects during the tasks; skills related to the comparison and equivalence of fractions perceived during the tasks; and some aspects of addition and subtraction from the perspective of fraction equivalence. Thus, it was found that the teaching aids helped most students to understand and build the mathematical concepts developed. It was also possible to observe that most students understood the fraction equivalence process and associated this process to addition and subtraction operations. Based on the research, we can say that it is important to value the concept of equivalence of fractions to understand these operations.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho objetivou investigar como a ideia de equivalência de frações, com o apoio de materiais manipuláveis, pode contribuir para a compreensão das operações de adição e subtração, em estudantes do 7º ano do Ensino Fundamental II. Assim, elaboramos uma sequência didática com nove tarefas que abordou os temas, “equivalência de frações, comparação de fração e operação de adição e subtração de frações”. A sequência didática foi aplicada a estudantes do 7º ano do Ensino Fundamental II de uma escola da Rede Estadual de Minas Gerais localizada em Belo Horizonte. Para a realização das tarefas, desenvolvemos 13 aulas de 50 minutos e, como material didático manipulável, utilizamos o “kit de frações no quadriculado e as tiras de frações”. Além disso, em uma das tarefas, utilizamos o jogo “Papa Todas de Frações” de Smole et. al (2007). Em relação à análise dos dados, consideramos os seguintes aspectos: contribuição e limitações dos materiais manipuláveis utilizados; aspectos atitudinais dos estudantes durante a realização das tarefas; habilidades relativas à comparação e a equivalência de frações, percebidas durante as tarefas; alguns aspectos da adição e subtração na perspectiva de equivalência de frações. Assim, foi possível constatar que o material manipulável utilizado ajudou a maioria dos estudantes a compreender e se apropriar dos conceitos matemáticos desenvolvidos. Foi possível notar também que a maioria dos estudantes compreendeu o processo de equivalência de frações e relacionou esse processo com às operações de adição e subtração. Podemos indicar, com base na pesquisa, a importância de se valorizar o conceito de equivalência de frações para a compreensão dessas operações.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFrações equvalentespt_BR
dc.subjectComparação de fraçõespt_BR
dc.subjectAdição e subtração de fraçõespt_BR
dc.subjectMaterial didático manipulávelpt_BR
dc.subjectEducação Matemáticapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherMatemática (Ensino fundamental) - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherMatemática (Ensino fundamental) - Métodos de ensinopt_BR
dc.subject.otherFrações - Estudo e ensino (Ensino fundamental)pt_BR
dc.subject.otherJogos em educação matemáticapt_BR
dc.titleO ensino de equivalência de frações para compreensão das operações de adição e subtraçãopt_BR
dc.title.alternativeThe teaching of fraction equivalence for understanding addition and subtraction operationspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3902-6075pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.