Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/34589
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Mirele Castanheira Brantpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7718987084094020pt_BR
dc.contributor.referee1Nelia Marcelina Barbosapt_BR
dc.creatorThais Martins Costapt_BR
dc.date.accessioned2020-12-29T12:29:07Z-
dc.date.available2020-12-29T12:29:07Z-
dc.date.issued2010-03-01-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/34589-
dc.description.abstractThe research deals with the Museum as a space of mediation for young people from affections and reflections. Through the Triangular Approach, systematized by Ana Mae Barbosa, the aim is to discuss mediation practices within museums. The research deals mainly with the work with art-education in history museums, contemplating the Museum of Arts and Trades as a space for the construction of knowledge. Authors such as; Barbosa (2004; 2009) and Coutinho (2009) deal with mediation and image reading, Dewey (2010) the question of art as experience and Ramos (2004) the art-education in history museums. Rocha (2012) is reminded when discussing the approximation of art with life and Braga (2018), the idea that the museum is a space that is in process. Researcher Silva (2012), conducts arguments about mediation as a sociological action, contemplating the work with young people seen as historical-social beings and active subjects who bring knowledge and history. The museum is seen in research as a space for the construction of knowledge, where young people can reflect and express themselves.pt_BR
dc.description.resumoA pesquisa trata do Museu enquanto um espaço de mediação aos jovens a partir de afetos e reflexões. Por meio da Abordagem Triangular, sistematizada por Ana Mae Barbosa, procura discorrer sobre práticas de mediação dentro dos museus. A pesquisa aborda principalmente o trabalho com a arte-educação nos museus de história, contemplando o Museu de Artes e Ofícios como espaço de construção de conhecimentos. Autores como; Barbosa (2004; 2009) e Coutinho (2009) tratam da mediação e de leitura da imagem, Dewey (2010) a questão da arte como experiência e Ramos (2004) a arte-educação nos museus de história. Rocha (2012) é lembrado ao discorrer sobre a aproximação da arte com a vida e Braga (2018) a ideia de que o museu é um espaço que está em processo. A pesquisadora Silva (2012) conduz argumentos sobre a mediação como ação sociológica, contemplando o trabalho com jovens vistos como seres históricos-sociais e sujeitos ativos que trazem conhecimentos e histórias. O museu é visto na pesquisa como espaço de construção de saberes, onde o jovem pode refletir e se expressar.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneaspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectMuseupt_BR
dc.subjectMediaçãopt_BR
dc.subjectPúblico jovempt_BR
dc.subjectArte-educaçãopt_BR
dc.subject.otherArte - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherMuseus - Aspectos educacionaispt_BR
dc.subject.otherMuseus e escolaspt_BR
dc.subject.otherArte e educaçãopt_BR
dc.titleO museu como espaço de mediação na juventude: afetos e reflexõespt_BR
dc.title.alternativeThe museum as a space for mediation in youth: affections and reflectionspt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Monografia_Thais_2020.pdfO Museu como espaço de mediação na juventude: afetos e reflexões1.09 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons