Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/34591
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Artur Luiz de Souza Macielpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1138172057810686pt_BR
dc.contributor.referee1Rosvita Kolb Bernardespt_BR
dc.creatorAntonio Henriques Vieirapt_BR
dc.date.accessioned2020-12-29T23:19:38Z-
dc.date.available2020-12-29T23:19:38Z-
dc.date.issued2020-06-15-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/34591-
dc.description.abstractThis work presents the artist notebook as one optimizer tool for education through principles that defend differences of color, gender, psyche, corporal structures, culture and/or class. With basis in Paulo Freire (1997) and Foucault these principles are going to be contrasted over the description of repressive methods that compromise education by delegitimating ideas and human beings. Principles of “good achievement” elected via a class and imposed to others deprive the artist notebook potential. Therefore, the artist notebook searches a wild ampliation of cognitive processes, with the support of daily and memorial records of affectivity. From the ability to favor authorial testimonies, we are considering even what is considered “unimportant” towards actions to improve the assimilation of both technique and standard. Therefore, the objective of this study searches facilitating the dialogue in classroom for requiring a constant talk between educator and educating. Subjective expressions potentialize questionings and they offer us multiple answers, which are aimed forwards an education both democratic and no oppressive.pt_BR
dc.description.resumoEsse trabalho apresenta o caderno de artista como ferramenta otimizadora para o ensino a partir de princípios que defendem diferenças de cor, gênero, psique, estruturas corpóreas, cultura e/ou classe. Logo, com base em Paulo Freire (1997) e Foucault (2014) essa característica será contrastada via a exemplificação de métodos repressores que comprometem a educação pela deslegitimação de ideias e seres humanos. Os princípios de “bom desempenho” eleitos por uma classe e imposta as outras. Isso averba o potencial expressivo do caderno de artista em busca da ampliação de processos cognitivos, com o auxílio de um registro do cotidiano e memórias afetivas. Desde à capacidade de favorecer testemunhos autorais, para ponderar que até mesmo o que é considerado “desimportante”, a ação de aprimorar uma técnica ou padrão assimilado. O objetivo deste estudo procura facilitar o diálogo na sala de aula ao requerer uma conversa constante entre educador e educando. Pois as expressões subjetivas potencializam questionamentos e nos oferecem respostas múltiplas, almejadas para um ensino democrático e desopressor.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneaspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCaderno de artistapt_BR
dc.subjectEnsino opressorpt_BR
dc.subjectSingularidades dos educandospt_BR
dc.subject.otherArte - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherLivros artísticospt_BR
dc.subject.otherCriação (Literária, artística, etc.)pt_BR
dc.subject.otherConsciência na artept_BR
dc.subject.otherArte e educaçãopt_BR
dc.titleEntre-papéis: o caderno de artista e possíveis desdobramentos para um ensino des-opressorpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Antonio H Vieira TCC CEEAV PPGARTES EBA UFMG final PDFA.pdf9.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.