Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/34702
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Penha Souza Silvapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8502422679229022pt_BR
dc.contributor.advisor-co1José Divino Lopes Filhopt_BR
dc.contributor.referee1Célio da Silveira Júniorpt_BR
dc.contributor.referee2Vanessa Alves Ferreirapt_BR
dc.creatorKátia Cilene de Almeidapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4341912883319914pt_BR
dc.date.accessioned2021-01-14T18:43:10Z-
dc.date.available2021-01-14T18:43:10Z-
dc.date.issued2019-12-18-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/34702-
dc.description.abstractThe Food and Nutrition Education actions are historically characterized by the distribution of food and the promotion of healthy eating practices. One of the spaces in which the promotion of healthy eating practices can occur is the school. In this sense, the school enables the promotion of health in the exercise of rights and duties and stimulates healthy behaviors and attitudes. This research aims to identify the pedagogical foundations present in the actions of Food and Nutrition Education developed in public schools in the municipality of Belo Horizonte and indicates a proposal for the teaching of science on the theme of food in the early years of elementary education. The research methodology used is qualitative, approach which was based on literature review of school meals in Brazil and studies the proposals of Food and Nutrition Education under the National School Feeding Program and the Food and Nutrition Education Program of the municipality of Belo Horizonte. For data analysis and interpretation, the content analysis technique was used with the theoretical-methodological support Bardin (2016) and Minayo (2002).The readings of the Food and Nutrition Education Program and the principles that guide the practices of Food and Nutrition Education allowed the construction of five categories of analysis considering the following aspects: 1) nutritional; 2) food; 3) cultural; 4) ecological: diversity and sustainability; 5) educational mentioned in the program. The survey results indicated the absence of the pedagogical foundations in the program actions, indicating the importance of a wide discussion about this theme and its insertion in the program. For the construction of the teaching proposal were used as reference theorists Paulo Freire and Vygotsky education; The educator’s guide: promoting food and nutrition education in schools(2013), the food guide for the Brazilian population (2014) and the food security guide(2015). This research is expected to provide teachers with knowledge about the trajectory of food and nutrition education in Brazil, specifically in the city of Belo Horizonte. It also contributes to the aspects of food as a Public Policy, spreading and disseminating information for the development of meaningful and reflective activities on this subject with the students.pt_BR
dc.description.resumoAs ações de Educação Alimentar e Nutricional são caracterizadas, historicamente, pela distribuição de alimentos e promoção de práticas alimentares saudáveis. Um dos espaços em que pode ocorrer a promoção de práticas alimentares saudáveis é a escola. Nesse sentido, a escola pode viabilizar a promoção de saúde no exercício dos direitos e deveres e estimular comportamentos e atitudes saudáveis. Assim, esta pesquisa busca identificar os fundamentos pedagógicos presentes nas ações de Educação Alimentar e Nutricional desenvolvida em escolas públicas municipais de Belo Horizonte, e indicar uma proposta para o ensino de Ciências, com o tema “Alimentação”, nos anos iniciais do Ensino Fundamental. A metodologia de pesquisa utilizada é de cunho qualitativo, desenvolvida por meio de revisão da literatura sobre a alimentação escolar no Brasil, as proposições de Educação Alimentar e Nutricional, no âmbito do Programa Nacional de Alimentação Escolar e o Programa de Educação Alimentar e Nutricional do município de Belo Horizonte. Para a análise e interpretação dos dados utilizou-se a técnica de análise de conteúdo, tendo como suporte teórico-metodológico Bardin (2016) e Minayo (2002). As leituras dos princípios que orientam as práticas de Educação Alimentar e Nutricional e do Programa de Educação Alimentar e Nutricional permitiram a construção de cinco categorias de análise, considerando os aspectos: 1) nutricionais; 2) alimentares; 3) culturais; 4) ecológicos: diversidade e sustentabilidade; 5) educacionais. Os resultados da pesquisa indicaram a ausência dos fundamentos pedagógicos nas ações do programa, sinalizando a importância de uma ampla discussão sobre essa temática e de sua inserção no programa. Para a construção da proposta de ensino foram utilizados como referência os teóricos da educação Paulo Freire e Vygotsky; o Guia do educador: promovendo a educação alimentar e nutricional nas escolas (2013), o Guia alimentar da população brasileira (2014) e o Guia de Segurança Alimentar (2015). Espera-se que esta pesquisa proporcione aos professores o conhecimento sobre a trajetória da Educação Alimentar e Nutricional no Brasil, em específico, no município de Belo Horizonte. E que também contribua para a compreensão dos aspectos da alimentação enquanto Política Pública, propagando e difundindo informações para o desenvolvimento de atividades significativas e reflexivas sobre este tema com os estudantes.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/*
dc.subjectEducação alimentar e nutricionalpt_BR
dc.subjectEducação Escolarpt_BR
dc.subjectPráticas alimentares saudáveispt_BR
dc.subjectEnsino de Ciênciaspt_BR
dc.subject.otherNutrição -- Educaçãopt_BR
dc.subject.otherHábitos alimentarespt_BR
dc.subject.otherCiências -- Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherNutrição e saúde públicapt_BR
dc.subject.otherPromoção da saúde -- Aspectos educacionaispt_BR
dc.titleEducação alimentar e nutricional na escola: uma ação normativa ou problematizadora?pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISSERTAÇÃO E RECURSO EDUCACIONAL_ KÁTIA.pdf6.96 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons