Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/34752
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Débora Marques de Miranda | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7199755730477708 | pt_BR |
dc.contributor.advisor-co1 | Guilherme Menezes Lage | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Maicon Rodrigues Albuquerque | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Tércio Apolinário Souza | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Lidiane Aparecida Gomes | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | António Marques Alvim Soares Júnior | pt_BR |
dc.creator | Simara Regina de Oliveira Ribeiro | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/9467276610226572 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2021-01-18T15:53:34Z | - |
dc.date.available | 2021-01-18T15:53:34Z | - |
dc.date.issued | 2020-03-27 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/34752 | - |
dc.description.abstract | Occurring in most cultures in about 5% of the child population, Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is the most frequent neurodevelopmental disorder. It presents symptomatic triad involving inattention, hyperactivity and impulsivity. To date, it does not have a biological marker, however, several neurostructural and neurofunctional changes are described. Different theoretical models seek to explain the mechanisms underlying ADHD, among them, there is a model that advocates the occurrence of a functional relationship between working memory (WM), seen as deficient in ADHD and spontaneous movement (SM), here associated with hyperactivity motor. In it, excess SM is understood as a compensatory mechanism that facilitates neurocognitive functioning in children with ADHD. This research aimed to investigate the role of SM in the performance of WM in children with ADHD. It used objective instruments of physiological analysis involving actigraphy, EEG and fNIRS as a resource, associated with school equipment called a stationary bicycle. The research was developed through two studies. In the first 25 children with ADHD were evaluated in order to verify the relationship between SM and cognitive effort, engagement and distraction during the performance of WM tests. In the second, 15 children with ADHD were evaluated in order to verify the relationship between SM and levels of cerebral hemodynamics of the prefrontal and motor cortex during the performance of WM tests and during the exhibition of children's animation trailers and excerpts from video lessons. In general, we can recognize through the results of this research that SM cannot be considered as a predictor of the performance of WM in children with ADHD, refuting assumptions of the adopted theoretical model, pointing out the non-occurrence of a function relationship between SM and WM. | pt_BR |
dc.description.resumo | Ocorrendo na maioria das culturas em cerca de 5% da população infantil, o Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH) é o transtorno do neurodesenvolvimento mais frequente. Apresenta tríade sintomatológica envolvendo desatenção, hiperatividade e impulsividade. Até o presente momento não possui um marcador biológico, entretanto, diversas alterações neuroestruturais e neurofuncionais são descritas. Modelos teóricos distintos buscam explicar os mecanismos subjacentes ao TDAH, dentre eles, há um modelo que preconiza a ocorrência de uma relação funcional entre a memória operacional (MO), vista como deficitária no TDAH e a movimentação espontânea (ME), aqui associada à hiperatividade motora. Nele, o excesso de ME é compreendido como um mecanismo compensatório que facilita o funcionamento neurocognitivo em crianças com TDAH. Esta pesquisa objetivou investigar o papel da ME no desempenho da MO em crianças com o TDAH. Utilizou como recurso instrumentos objetivos de análises fisiológicas envolvendo actigrafia, EEG e fNIRS, associados a um equipamento escolar denominado bicicleta estacionária. A pesquisa foi desenvolvida através de dois estudos. No primeiro 25 crianças com o TDAH foram avaliadas a fim de verificar as relações entre a ME e esforço cognitivo, engajamento e distração durante a realização de testes de MO. No segundo, 15 crianças com o TDAH foram avaliadas a fim de verificar as relações entre a ME e níveis de hemodinâmica cerebral dos córtex pré-frontal e motor durante a realização de testes de MO e durante a exibição de trailers de animação infantil e trechos de videoaulas. De forma geral, podemos reconhecer através dos resultados dessa pesquisa que a ME não pode ser apontada como preditora do desempenho da MO em crianças com o TDAH, refutando pressupostos do modelo teórico adotado, apontando a não ocorrência de uma relação funcional entre a ME e a MO. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | MEDICINA - FACULDADE DE MEDICINA | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Medicina Molecular | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade | pt_BR |
dc.subject | Hipercinese | pt_BR |
dc.subject | Memória de Curto Prazo | pt_BR |
dc.subject | Criança | pt_BR |
dc.subject | Comportamento Infantil | pt_BR |
dc.subject.other | Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade | pt_BR |
dc.subject.other | Hipercinese | pt_BR |
dc.subject.other | Memória de Curto Prazo | pt_BR |
dc.subject.other | Criança | pt_BR |
dc.subject.other | Comportamento Infantil | pt_BR |
dc.title | O papel do movimento espontâneo no desempenho da memória operacional em crianças com o Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade - TDAH | pt_BR |
dc.title.alternative | The role of spontaneous movement in the performance of working memory in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder - ADHD | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tese_Simara_R_O_Ribeiro.pdf | 3.1 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.