Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35007
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sérgio Alcides Pereira do Amaralpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9254941821479342pt_BR
dc.contributor.referee1Jacyntho José Lins Brandãopt_BR
dc.contributor.referee2Roberto Alexandre do Carmo Saidpt_BR
dc.contributor.referee3Maria Eugênia da Gama A. Boaventura Diaspt_BR
dc.contributor.referee4Eucanaâ de Nazareno Ferrazpt_BR
dc.creatorRafael Martins da Costapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8126341127786341pt_BR
dc.date.accessioned2021-02-18T15:01:28Z-
dc.date.available2021-02-18T15:01:28Z-
dc.date.issued2019-09-27-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35007-
dc.description.abstractThis dissertation analyzes how Vinicius de Moraes was able to fashion a particular public image of himself as a poet through the process of organizing his own Antologia poética (Selected Poems) – in which he would also suggest a persuasive way of understanding the development of his poetry. The starting point is the assumption that a book of poems is not a mere collection of texts but rather an organic construct much determined by the author’s poetics, contemporary debates, personal commitments and some forsaking as well. Paratextual elements and archive materials such as rough drafts and letters are thus examined in order to discuss the reasons that may lie behind the decisions taken by Vinicius while selecting from his previous books for a first anthology, in the late 1940s. In the preface he wrote especially for this selection, the poet outlines a broad narrative about his own poetical progress – which has proved very effective, as it was later reinforced by many critics and writers, in different contexts, and has since become the most acknowledged interpretation of both his career and poetry. In this text the author advances his idea of an oeuvre divided in two contrasting phases, changing from mystical and “bourgeois” origins into a more socially-concerned verse, so that the Selected Poems as a whole would testify to the poet’s “struggle against himself towards his own liberation” (MORAES, 1954, p.6. Despite this narrative of change, it is possible to establish strong elements of continuity in Vinicius’ work, especially the pervasiveness of myths about the poet and his inspiration. In view of these elements, it should be interesting to reevaluate the terms that are often used for describing Vinicius’ poetics, which are so indebted to the dichotomy that was introduced by the author himself. The opposing phases he suggests, in fact, participate in a series of images articulated in different spots of his poetry that may be identified in the very body of poems collected in the Antologia. This approach may thus emphasize the importance of the book’s materiality, exploring poetical meanings that come forth from just the particular arrangement of the poems included – in such a way to underscore the characteristics that define the complexity and the beauty of Vinicius’ poetry.pt_BR
dc.description.resumoA partir da análise da Antologia poética, de Vinicius de Moraes, o presente trabalho tem por finalidade demonstrar como a organização dessa coletânea permitiu ao poeta elaborar uma imagem de si e uma leitura da própria obra. A tese parte do pressuposto de que um livro de poesia não é uma mera compilação de textos, e sim um construto orgânico determinado pela poética do autor, por suas apostas pessoais, pelos debates coevos. Por isso, analisam-se aqui elementos paratextuais e materiais de arquivo, tais como rascunhos e cartas, com o objetivo de identificar os propósitos que levaram Vinicius a organizar parte de sua obra em um único volume, no final da década de 1940. Além disso, esta pesquisa também evidencia como a narrativa proposta por ele na “Advertência” da Antologia foi reproduzida por diversos autores, em diferentes contextos, tornando-se uma espécie de chave de leitura muitas vezes empregada para interpretar a carreira e a poesia desse poeta. Em especial, consolidou-se a ideia de uma poética dividida em duas fases antagônicas, separadas por aquilo que teria sido uma “luta” do poeta “contra si mesmo no sentido de uma libertação”(MORAES, 1954, p.6). Em contrapartida, a tese procura ressaltar elementos de continuidade, como determinadas constantes mito-poéticas sobre o poeta e a poesia, que permanecem em momentos supostamente distintos dessa poesia. Este estudo busca, assim, reavaliar alguns termos frequentemente empregados para se descrever a poética de Vinicius, a partir da observação de que essa dicotomia elaborada pelo próprio poeta participa, antes de mais nada, de uma série de imaginários que articulam pontos diversos de sua obra e que podem ser identificados no conjunto de poemas reunidos na Antologia. Ressalta-se, desse modo, a importância da materialidade do livro, os sentidos produzidos pelo arranjo dos poemas, a fim de que se percebam algumas características que definem a complexidade e a beleza da poesia de Vinicius.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Literáriospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectVinicius de Moraespt_BR
dc.subjectpoetapt_BR
dc.subjectantologiapt_BR
dc.subject.otherMoraes, Vinícius de, – 1913-1980. – Antologia poética – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherPoesia brasileira – História e críticapt_BR
dc.subject.otherAntologiaspt_BR
dc.titleImagem de poeta: Vinicius de Moraes e a organização da Antologia poéticapt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese_repositório_UFMG.pdf4.44 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons