Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35115
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Reinaldo Martiniano Marquespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4168957754548160pt_BR
dc.contributor.referee1Sabrina Sedlmayer Pintopt_BR
dc.contributor.referee2Aline Magalhães Pintopt_BR
dc.contributor.referee3Marília Rothier Cardosopt_BR
dc.contributor.referee4Paloma Vidalpt_BR
dc.creatorNathalia de Aguiar Ferreira Campospt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5809546016365972pt_BR
dc.date.accessioned2021-03-03T20:51:34Z-
dc.date.available2021-03-03T20:51:34Z-
dc.date.issued2020-10-07-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35115-
dc.description.abstractThis thesis examines the narrative staging of the archive in a quartet of contemporary fictions: Three Lives (2008) and The Anatomy of Martyrs (2011), by João Tordo, The Museum of Innocence (2008), by Orhan Pamuk, and My German Brother (2015), by Chico Buarque. Taking the phenomenon of insistence of the compositional element of the archive in fictional production as its kick-off, this analysis groups narratives that, by the common presence of the archive (brought up in its figures, namely document, collection, museum, encyclopaedia, among others), reflect issues such as the obsession by the constitution of memories in the presentistic context, and allow to assess the commitment or lack of commitment of the archive with the monumental and/or already told stories. Therefrom, the research navigates through some central topics: mise en archive – archival figures (modalities), characters and their roles before the archive; antagonistic situations of relationship with it, called frictions (tension/dysphoria X affinity/euphoria), according to the operating meanings of history in the narratives and the public and personal spheres of the archive; commitments assumed by the fictional narrative with the opening of historiographic making, from fissures in conventional approaches and from excuses and objects marginalized in them; statutes of fiction and reality/truth in the fictions examined. In view of some recurrences in such representations of the aesthetic and epistemological figure of the archive, it is also sought to verify the hypothesis of a category or lineage for such fictions (fictions of the archive), considering the various existing possibilities of articulation between the domains of meaning of archive and fiction.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese examina as encenações narrativas do arquivo em um quarteto de ficções contemporâneas: As três vidas (2008) e Anatomia dos mártires (2011), de João Tordo, O Museu da Inocência (2008), de Orhan Pamuk, e O irmão alemão (2015), de Chico Buarque. Tomando como provocação inaugural o fenômeno de insistência do arquivo como elemento de composição na produção ficcional, a análise agrupa narrativas que, pela presença comum do arquivo (trazido em suas figuras, a saber, documento, coleção, museu, enciclopédia, entre outras), refletem questões como a obsessão pela constituição de memórias no contexto presentista e permitem aferir o compromisso ou descompromisso do arquivo com as histórias monumentais e/ou já contadas. Partindo daí, a pesquisa navega por alguns tópicos centrais: mise en archive – figuras do arquivo (modalidades), personagens e seus papéis perante o arquivo; situações antagônicas de relacionamento com ele, denominadas como fricções (tensão/disforia X afinidade/euforia), conforme os sentidos operantes de história nas narrativas e as esferas pública ou pessoal do arquivo; compromissos assumidos pela narrativa ficcional com a abertura do fazer historiográfico, a partir de fissuras nas abordagens convencionais e de pretextos e objetos nelas marginalizados; estatutos de ficção e realidade/verdade nas ficções examinadas. Tendo em vista algumas recorrências em tais representações da figura estética e epistemológica do arquivo, busca-se ainda verificar a hipótese de uma categoria ou linhagem para tais ficções (ficções do arquivo), consideradas as diversas possibilidades existentes de articulação entre os domínios de significação de arquivo e de ficção.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Letraspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArquivopt_BR
dc.subjectFicçãopt_BR
dc.subjectFricçãopt_BR
dc.subjectHistóriapt_BR
dc.subjectMemóriapt_BR
dc.subjectVerdadept_BR
dc.subject.otherTordo, João, 1975- – Três vidas – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherTordo, João, 1975- – Anatomia dos mártires – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherPamuk, Orhan, 1952- – Museu da inocência – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherBuarque, Chico, 1944- – Irmão alemão – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherLiteratura comparada – Portuguesa, turca e brasileirapt_BR
dc.subject.otherLiteratura comparada – Turca, portuguesa e brasileirapt_BR
dc.subject.otherLiteratura comparada – Brasileira, turca e portuguesapt_BR
dc.subject.otherMemória na literaturapt_BR
dc.subject.otherLiteratura e Históriapt_BR
dc.titleEncenações narrativas do arquivo público e pessoal: fricções-ficções (João Tordo, Orhan Pamuk, Chico Buarque)pt_BR
dc.title.alternativeNarrative enactments from the public and personal archives: friction-fictions (João Tordo, Orhan Pamuk, Chico Buarque)pt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcid0000-0002-8530-4550pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESE_2021_revFINAL.pdf2.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.