Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35119
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcos Antônio Alexandrept_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6660342017209730pt_BR
dc.contributor.referee1Elen de Medeirospt_BR
dc.contributor.referee2Jonas Miguel Pires Samudiopt_BR
dc.creatorMariana de Oliveira Arantespt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6068422659510291pt_BR
dc.date.accessioned2021-03-04T18:41:38Z-
dc.date.available2021-03-04T18:41:38Z-
dc.date.issued2020-02-18-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35119-
dc.description.abstractThis research aims to present a reading about the alterity in the following works by Minas Gerais playwright Grace Passô: Por Elise (2012), Amores Surdos (2012), and Vaga Carne (2018). For the analysis was privileged from the philosophical perspective of Emmanuel Lévinas, in order to understand a relationship of responsibility between the characters of the three stories. In the theoretical approach, to work the structure of the dramatic text, we consider, mainly, the assumptions of Jean-Pierre Ryngaert (1996; 1998) and Peter Szondi (2001). In addition, we take a historical perspective of Brazilian theater, from Sábato Magaldi (2004), Décio de Almeida Prado (1988), and Elza Cunha de Vincenzo (1992), in order to articulate the social context and written production for the theater. Therefore, we tried to reverberate such a relationship in the dramaturgy of Passô, that is, to read and take up a perspective of alterity as a power for writing to the theater from now.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa objetiva apresentar uma leitura sobre a alteridade nas seguintes obras da dramaturga mineira Grace Passô: Por Elise (2012), Amores Surdos (2012) e Vaga Carne (2018). Para essa análise foi privilegiada a perspectiva filosófica de Emmanuel Lévinas, a fim de compreendermos uma relação de responsabilidade entre as personagens das três dramaturgias. Na abordagem teórica, para trabalhar a estrutura do texto dramático, consideramos, principalmente, os pressupostos de Jean-Pierre Ryngaert (1996; 1998) e Peter Szondi (2001). Além disso, retomamos uma perspectiva histórica do teatro brasileiro, a partir de Sábato Magaldi (2004), Décio de Almeida Prado (1988) e Elza Cunha de Vincenzo (1992), com intuito de articular o contexto social e a produção escrita para o teatro. Assim, buscou-se reverberar tal relação na dramaturgia de Passô, isto é, ler e retomar uma perspectiva da alteridade enquanto potência para uma escrita ao teatro do agora.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Literáriospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDramaturgia contemporâneapt_BR
dc.subjectGrace Passôpt_BR
dc.subjectAlteridadept_BR
dc.subjectEmmanuel Lévinaspt_BR
dc.subjectTeatropt_BR
dc.subject.otherPassô, Grace. – Por Elise – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherPassô, Grace. – Amores surdos – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherPassô, Grace. – Vaga Carne – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherTeatro brasileiro – História e críticapt_BR
dc.subject.otherAlteridadept_BR
dc.titleDramaturgia brasileira contemporânea: um olhar sobre a alteridade nas personagens de Por Elise, Amores Surdos e Vaga Carne, de Grace Passôpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dramaturgia brasileira contemporânea.pdf1.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.