Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/35150
Type: | Dissertação |
Title: | O gesto corporal e a técnica pianística: um estudo aplicado à performance das obras The Tides Of Manaunaun e Aeolian Harp, de Cowell; Guero, de Lachenmann; Modelagem IX, de Zampronha |
Other Titles: | The body gesture and pianist technique: an applied study to the performance of the works "The Tides Of Manaunaun" and "Aeolian Harp", by Cowell; "Guero", by Lachenmann; "Modelagem IX", by Zampronha |
Authors: | Juliana Gonçalves Marin |
First Advisor: | Fernando Martins de Castro Chaib |
First Co-advisor: | Alice Martins Belém Vieira |
metadata.dc.contributor.advisor-co2: | http://lattes.cnpq.br/8481391115694299 |
First Referee: | Edson Sekeff Zampronha |
Second Referee: | Carla Silva Reis |
Third Referee: | Ana Cláudia de Assis |
Abstract: | Esta pesquisa tem como objetivo geral apresentar reflexões a respeito do gesto corporal na performance pianística de uma seleção obras do séc. XX. A partir do referencial teórico de Gritten e King (2011), Leman e Godoy (2010), Windsor (2011), Jensenius (2010), Madeira e Scarduelli (2014), Chaib (2012), buscamos refletir sobre três categorias de gesto: gesto para produção do som, gestos facilitadores ou auxiliares e gestos cíclicos. Na procura de uma maior consciência gestual no que diz respeito ao resultado sonoro e performativo, aplicamos as reflexões sobre as três categorias no estudo do repertório selecionado: The Tides of Manaunaun (1917) e Aeolian Harp (1923) de Henry Cowell (1897-1965), Guero (1969) de Helmut Lachenmann (1935-) e Modelagem IX (1996) de Edson Zampronha (1963-). As reflexões sobre os gestos corporais geraram uma maior conexão entre os elementos da técnica pianística e discurso musical, que engloba as atitudes gestuais, poética e figuras de linguagem, tornando a performance mais consistente. Realizamos descrições detalhadas sobre nossas decisões quanto à técnica pianística, explorações tímbricas e gesto corporal além de ilustrar as trajetórias gestuais através de gráficos e excertos da partitura. Esperamos através desta pesquisa auxiliar a comunidade pianística sobre a compreensão e caminhos quanto à execução, interpretação e performance deste tipo de repertorio, além de estimular o desenvolvimento de mais trabalhos a respeito deste campo específico. |
Abstract: | This research has as gerenal to show reflections of body gesture in the pianistic performance with a selection of 20th century works. From the theoretical reference of Gritten and King (2011), Leman and Godoy (2010), Windsor (2011), Jensenius (2010), Madeira and Scarduelli (2014), Chaib (2012), we seek to reflect about three gesture categories: sound-producing gestures, ancillary or facilitating gesture and cyclical gesture. Looking for a more gestural consciousness in regard to the sound and performative result, we applied the reflexions about this three categories in the study of the selected repertorie: The Tides of Manaunaun (1917) and Aeolian Harp (1923) from Henry Cowell (1897-1965), Guero (1969) from Helmut Lachenmann (1935-) and Modelagem IX (1996) from Edson Zampronha (1963-). The reflexions about body gestures generates a greater connection between piano technique and musical speech elements, that includes the gestural attitudes, poetic and figures of speech, making the performance more consistent. We did detailed descriptions about our decisions regarding piano technique, timbre explorations and body gestures, in addition to illustrating gestural trajectories through graphics and excerpts from the score. Through this research, we hope to help the piano community on the understanding and paths regarding the execution, interpretation and performance of this type of repertoire, in addition to stimulating the development of more works regarding this specific field. |
Subject: | Performance musical Música para piano Gestos na música |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | MUSICA - ESCOLA DE MUSICA |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Música |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/35150 |
Issue Date: | 30-Oct-2020 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertação Juliana Marin Versão final.pdf | MARIN. Juliana. O GESTO CORPORAL E A TÉCNICA PIANÍSTICA | 7.57 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.