Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35246
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Roberto Luís de Melo Monte-Mórpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4959770471560277pt_BR
dc.contributor.referee1André Guimarães Brasilpt_BR
dc.contributor.referee2Paulo Roberto Carvalho Tavarespt_BR
dc.contributor.referee3Renzo Romano Taddeipt_BR
dc.contributor.referee4Rosângela Pereira de Tugnypt_BR
dc.contributor.referee5Roberto Luís de Melo Monte-Mórpt_BR
dc.creatorWellington Cançado Coelhopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4446952377708248pt_BR
dc.date.accessioned2021-03-18T14:16:19Z-
dc.date.available2021-03-18T14:16:19Z-
dc.date.issued2019-11-22-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35246-
dc.description.abstractThe potential forest that exists under each city and the human and non-human collectives that rexist them, as well as the anthropologies they engender, are the subjects of this thesis. To this end, it proposes to review the structuring dualisms of modernity and its (self)colonial presuppositions, the founding anthropocentric character of the modes of fabrication of the environment built in Brazil and the people of commodity’s way of inhabiting. Design, the hegemonic method of producing human artifacts, the city, the spatial product of this process, urbanization, extensive accumulation of the Western mode of existence, and the Anthropocene, the era in which human design became a geological force, are confronted by their multiple reverse images that proliferate in and through indigenous cinemas. Starting from the methodological possibilities of multispecies ethnography, epistemological possibilities of multinaturalist perspectivism and cosmopolitics possibilities of indigenous cinemas, this thesis further investigates the possibilities of an anthropological intrusion at the heart of Applied Social Sciences, and investigates the potential of a projective anthropology in which the project – “onto-epistemological device” – is twisted by relationships and the social is expanded beyond humans. Finally, it speculates about forms of native alterity and extramodern spaces, other stories than positivist mononaturalism, regressive utopias, and the standoff of design in the ruins of progress, wondering the sensitive materiality of a future of rexistances, afroindigenizations, counter-colonizations, resurgences, and confluences.pt_BR
dc.description.resumoA floresta potencial que sub-existe em cada cidade e os coletivos humanos e não-humanos que rexistem a estas, bem como as antropologias que engendram, são os sujeitos desta tese. Que, para tanto, se propõe a rever os dualismos estruturantes da modernidade e seus pressupostos (auto)coloniais, o caráter antropocêntrico fundante dos modos de fabricação do ambiente construído no Brasil e as formas de habitar do “povo da mercadoria”. O design, método hegemônico de produção dos artefatos humanos, a cidade, produto espacial desse processo, a urbanização, acumulação extensiva do modo de existência ocidental e o Antropoceno, a era na qual o projeto humano se tornou uma força geológica, são confrontados pelas suas múltiplas imagens reversas que proliferam nos – e através dos – cinemas indígenas. Partindo das possibilidades metodológicas da etnografia multiespécie, epistemológicas do perspectivismo multinaturalista e cosmopolíticas dos cinemas indígenas, esta tese indaga ainda sobre as possibilidades de uma intrusão antropológica no cerne das Ciências Sociais Aplicadas, e investiga o potencial de uma antropologia projetiva na qual o projeto – “dispositivo onto-epistemológico” – é torcido pelas relações e o social é expandido para além dos humanos. Especula, enfim, sobre formas de alteridades nativas e espaços extramodernos, outras histórias para além do mononaturalismo positivista, das utopias regressivas e do impasse do design nas ruínas do progresso, fabulando sobre a materialidade sensível de um futuro de rexistências, afroindigenizações, contracolonizações, ressurgências e confluências.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentARQ - ESCOLA DE ARQUITETURApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pt/*
dc.subjectCidadept_BR
dc.subjectCosmopolíticapt_BR
dc.subjectAntropocenopt_BR
dc.subjectCinemas indígenaspt_BR
dc.subjectMultiespéciept_BR
dc.subjectMultinaturalismopt_BR
dc.subjectUrbanização extensivapt_BR
dc.subjectContracolonizaçãopt_BR
dc.subjectCitypt_BR
dc.subjectCosmopoliticspt_BR
dc.subjectAnthropocenept_BR
dc.subjectIndigenous Cinemaspt_BR
dc.subjectMultispeciespt_BR
dc.subjectMultinaturalismpt_BR
dc.subjectExtensive Urbanizationpt_BR
dc.subjectContracolonizationpt_BR
dc.titleSob o pavimento, a floresta: cidade e cosmopolíticapt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2265-3128pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sob o pavimento, a floresta _ Wellington Cançado.pdf51.09 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons