Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/35246
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Roberto Luís de Melo Monte-Mór | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4959770471560277 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | André Guimarães Brasil | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Paulo Roberto Carvalho Tavares | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Renzo Romano Taddei | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Rosângela Pereira de Tugny | pt_BR |
dc.contributor.referee5 | Roberto Luís de Melo Monte-Mór | pt_BR |
dc.creator | Wellington Cançado Coelho | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/4446952377708248 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2021-03-18T14:16:19Z | - |
dc.date.available | 2021-03-18T14:16:19Z | - |
dc.date.issued | 2019-11-22 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/35246 | - |
dc.description.abstract | The potential forest that exists under each city and the human and non-human collectives that rexist them, as well as the anthropologies they engender, are the subjects of this thesis. To this end, it proposes to review the structuring dualisms of modernity and its (self)colonial presuppositions, the founding anthropocentric character of the modes of fabrication of the environment built in Brazil and the people of commodity’s way of inhabiting. Design, the hegemonic method of producing human artifacts, the city, the spatial product of this process, urbanization, extensive accumulation of the Western mode of existence, and the Anthropocene, the era in which human design became a geological force, are confronted by their multiple reverse images that proliferate in and through indigenous cinemas. Starting from the methodological possibilities of multispecies ethnography, epistemological possibilities of multinaturalist perspectivism and cosmopolitics possibilities of indigenous cinemas, this thesis further investigates the possibilities of an anthropological intrusion at the heart of Applied Social Sciences, and investigates the potential of a projective anthropology in which the project – “onto-epistemological device” – is twisted by relationships and the social is expanded beyond humans. Finally, it speculates about forms of native alterity and extramodern spaces, other stories than positivist mononaturalism, regressive utopias, and the standoff of design in the ruins of progress, wondering the sensitive materiality of a future of rexistances, afroindigenizations, counter-colonizations, resurgences, and confluences. | pt_BR |
dc.description.resumo | A floresta potencial que sub-existe em cada cidade e os coletivos humanos e não-humanos que rexistem a estas, bem como as antropologias que engendram, são os sujeitos desta tese. Que, para tanto, se propõe a rever os dualismos estruturantes da modernidade e seus pressupostos (auto)coloniais, o caráter antropocêntrico fundante dos modos de fabricação do ambiente construído no Brasil e as formas de habitar do “povo da mercadoria”. O design, método hegemônico de produção dos artefatos humanos, a cidade, produto espacial desse processo, a urbanização, acumulação extensiva do modo de existência ocidental e o Antropoceno, a era na qual o projeto humano se tornou uma força geológica, são confrontados pelas suas múltiplas imagens reversas que proliferam nos – e através dos – cinemas indígenas. Partindo das possibilidades metodológicas da etnografia multiespécie, epistemológicas do perspectivismo multinaturalista e cosmopolíticas dos cinemas indígenas, esta tese indaga ainda sobre as possibilidades de uma intrusão antropológica no cerne das Ciências Sociais Aplicadas, e investiga o potencial de uma antropologia projetiva na qual o projeto – “dispositivo onto-epistemológico” – é torcido pelas relações e o social é expandido para além dos humanos. Especula, enfim, sobre formas de alteridades nativas e espaços extramodernos, outras histórias para além do mononaturalismo positivista, das utopias regressivas e do impasse do design nas ruínas do progresso, fabulando sobre a materialidade sensível de um futuro de rexistências, afroindigenizações, contracolonizações, ressurgências e confluências. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | ARQ - ESCOLA DE ARQUITETURA | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pt/ | * |
dc.subject | Cidade | pt_BR |
dc.subject | Cosmopolítica | pt_BR |
dc.subject | Antropoceno | pt_BR |
dc.subject | Cinemas indígenas | pt_BR |
dc.subject | Multiespécie | pt_BR |
dc.subject | Multinaturalismo | pt_BR |
dc.subject | Urbanização extensiva | pt_BR |
dc.subject | Contracolonização | pt_BR |
dc.subject | City | pt_BR |
dc.subject | Cosmopolitics | pt_BR |
dc.subject | Anthropocene | pt_BR |
dc.subject | Indigenous Cinemas | pt_BR |
dc.subject | Multispecies | pt_BR |
dc.subject | Multinaturalism | pt_BR |
dc.subject | Extensive Urbanization | pt_BR |
dc.subject | Contracolonization | pt_BR |
dc.title | Sob o pavimento, a floresta: cidade e cosmopolítica | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-2265-3128 | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sob o pavimento, a floresta _ Wellington Cançado.pdf | 51.09 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License