Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35368
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Luiza Almeida Cunha de Castropt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6663358391005315pt_BR
dc.contributor.referee1Sonia Maria Taddei Ferrazpt_BR
dc.creatorFabiana Ferreira de Carvalhopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5422605666729437pt_BR
dc.date.accessioned2021-03-24T14:27:43Z-
dc.date.available2021-03-24T14:27:43Z-
dc.date.issued2021-02-04-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35368-
dc.description.abstractIt is widely known that society is experiencing a time of climate change and that it is necessary to change some patterns in lifestyles in order to achieve a better balance on the planet. The Cultural Center, as an information-promoting space, can contribute to the education and awareness of its users on issues related to the theme of sustainability. The general objective of this work is to discuss the role of Cultural Centers as promoters of sustainable practices through the case study of the Fundição Progresso Cultural Center, located in the district of Lapa RJ, which carried out a renovation work based on sustainable principles, to adapt its space. . The renovation included two main projects: a sculpture-grid and a rain garden. The research was carried out based on theoretical framework and participant observation. The work brought results such as the improvement of the problems of local floods, the increase of the urban green area and its ecosystem benefits, a rescue of the visual and social relationship with the surroundings, besides bringing more beauty to the place. The positive results of the work added to the other projects of Fundição Progresso indicate that a cultural center is able to promote the theme of sustainability through its management plan, activities program, events, workshops and the physical space itself.pt_BR
dc.description.resumoÉ amplamente sabido que a sociedade vive um momento de mudanças climáticas e que se faz necessário alterar alguns padrões nos estilos de vida para que se consiga atingir um melhor equilíbrio no planeta. O Centro Cultural, por ser um espaço promotor de informação, pode contribuir com a educação e a conscientização de seus usuários para assuntos ligados ao tema da sustentabilidade. O objetivo geral deste trabalho é discutir o papel de Centros Culturais como promotores de práticas sustentáveis através do estudo de caso do Centro Cultural Fundição Progresso, localizado no bairro da Lapa RJ que realizou uma obra de reforma baseada em princípios sustentáveis, para adequação de seu espaço. A reforma incluiu dois projetos principais: uma grade-escultura e um jardim de chuva. A pesquisa foi realizada com base em referencial teórico e na observação participante. A obra trouxe resultados como a melhora dos problemas de inundações locais, aumento da área verde urbana e seus benefícios ecossistêmicos, um resgate da relação visual e social com o entorno, além de trazer mais beleza para o local. Os resultados positivos da obra somado aos outros projetos da Fundição Progresso indicam que um centro cultural consegue através do seu plano de gestão, programação de atividades, eventos, workshops e o próprio espaço físico, promover o tema da sustentabilidade.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentARQ - ESCOLA DE ARQUITETURApt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Sustentabilidade em Cidades, Edificações e Produtospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCulturapt_BR
dc.subjectGradept_BR
dc.subjectJardim de chuvapt_BR
dc.subjectGestão culturalpt_BR
dc.titleCentro cultural como promotor de sustentabilidade - Estudo de caso: Centro Cultural Fundição Progresso, Lapa – RJpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Sustentabilidade em Cidades, Edificações e Produtos



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.