Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35436
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Cristina Ribeiro Vazpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8229663694538069pt_BR
dc.contributor.referee1Santer Alvares de Matospt_BR
dc.creatorGabriela Gonçalves da Silvapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5622723514963630pt_BR
dc.date.accessioned2021-03-26T12:42:04Z-
dc.date.available2021-03-26T12:42:04Z-
dc.date.issued2019-11-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35436-
dc.description.abstractThis monograph is composed of works developed during the Specialization Course in Digital Technologies and Education 3.0, offered by the Pedagogical Center of the School of Basic and Professional Education of the Federal University of Minas Gerais (CP/EBAP/UFMG). It presents the author's Memorial as a prologue, written in the first semester of 2019. Among the material produced there is also a collection of five Didactic Sequences (SD), elaborated for the Teaching of Sciences and Biology. Such sequences have the objective of stimulating systemic and collaborative thinking, so that the students involved develop a sense of responsibility and duty in relation to a better quality of collective life. For this, technological resources were used as a teaching strategy, in overcoming traditional strategies and in many cases predominantly theoretical. The sequences were thus entitled: Environmental Awareness; Ecological Footprint; Everyone Against Dengue; Consumerism; and Viruses: living or non-living beings. The use of digital media was essential to work on these issues in a more connected way with the student audience increasingly involved with technology. The digital resources used were: Youtube, several social networks such as Facebook, Instagran and WhatsApp, QuickTapSurvery and Canva applications. Several authors point to the school institution as an important space for socializing and sharing experiences among their community, as well as that it has assumed a new role, which is to stimulate new teaching and learning strategies more in line with the current technological world. With this, from the present work, it was possible to understand the potential that the digital universe has to offer to the school's faculty and students.pt_BR
dc.description.resumoA presente monografia é composta por trabalhos desenvolvidos ao longo do Curso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0, ofertado pelo Centro Pedagógico da Escola de Educação Básica e Profissional da Universidade Federal de Minas Gerais (CP/EBAP/UFMG). Apresenta como prólogo o Memorial da autora, escrito no primeiro semestre de 2019. Entre o material produzido também consta uma coletânea de cinco Sequências Didática (SD), elaboradas para o Ensino de Ciências e Biologia. Tais sequências têm o objetivo de estimular o pensamento sistêmico e colaborativo, a fim de que os estudantes envolvidos desenvolvam o sentido de responsabilidade e dever com relação a uma melhor qualidade de vida coletiva. Para tanto foram utilizados recursos tecnológicos como estratégia de ensino, em superação de estratégias tradicionais e em muitos casos predominantemente teóricas. As sequências foram assim intituladas: Consciência Ambiental; Pegada Ecológica; Todos Contra a Dengue; Consumismo e Vírus: seres vivo ou não vivos. A utilização de mídias digitais foi essencial para trabalhar tais assuntos de uma maneira mais conectada com o público estudantil cada vez mais envolvido com tecnologia. Os recursos digitais utilizados foram: Youtube, diversas redes sociais como Facebook, Instagran e WhatsApp, aplicativo QuickTapSurvery e Canva. Diversos autores apontam a instituição escola como um importante espaço para socialização e compartilhamento de experiências entre sua comunidade, bem como que ela tem assumido uma nova função que é de estimular novas estratégias de ensino e de aprendizagem mais condizentes com o mundo tecnológico atual. Com isso, a partir do presente trabalho, foi possível compreender as potencialidades que o universo digital tem a oferecer ao corpo docente e discente da escola.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0pt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSequências Didáticaspt_BR
dc.subjectRecursos Digitaispt_BR
dc.subjectCiênciaspt_BR
dc.subjectBiologiapt_BR
dc.subject.otherTecnologias digitaispt_BR
dc.subject.otherSequências didáticas - Material didáticopt_BR
dc.subject.otherCiências - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherBiologia - Estudo e ensinopt_BR
dc.titlePortfólio de sequências didáticas utilizando tecnologias digitaispt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC - Gabriela G. Silva.pdf2.94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.