Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35552
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Walter Ernesto Ude Marquespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4475249872780568pt_BR
dc.contributor.referee1Heli Sabino de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee2Vanessa Andrade de Barrospt_BR
dc.creatorNúbia Vieira de Souzapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5653846495341621pt_BR
dc.date.accessioned2021-04-06T00:38:26Z-
dc.date.available2021-04-06T00:38:26Z-
dc.date.issued2020-03-04-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35552-
dc.description.abstractThis research proposed to problematize between the prescribed work and the one carried out by the Technical Teams of the Socio-educational Units of deprivation of liberty, focusing on the practice of the psychology professional, in the given support to adolescents who serve a socio-educational measure. The research follows considering the education axis as a means to discuss the elements that go through the process of accountability for the committed infraction beyond the individual dimension. As a resource of knowledge production, the Qualitative Epistemology was used, based on the constructive-interpretive method defended by Fernando González Rey, through the reading of documents (Individual Service Plans - PIA and Dismissal Reports) and the realization of a focus group. In this perspective, an analysis was carried out on some individualizing narratives that endorse and contextualize the reification of the infraction and the condemnatory determinism, as well as present the mortification of the adolescent subject and of the psychology professional himself, which is also subjected to sickening conditions. Such analyzes were based on education based on the reflections proposed by Paulo Freire's Pedagogy of Libertation, in terms of the dialectical construction between autonomy and heteronomy in educational processes, as well as understanding sense and meaning attributed to socio-educational practice, having the Historical-Cultural Psychology as a theoretical foundation, inaugurated by Vygotsky. The relevance of such understanding affects the possibility of reinventing the practice and confirms the importance of discussing Youth and Adult Education, considering that education and practice presented as liberating can happen intrinsically as a means of interactions and in the encounter between subjects, and not necessarily in official schooling spaces.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa se propôs à problematização entre o prescrito e o realizado pelas Equipes Técnicas das Unidades Socioeducativas de privação de liberdade com enfoque na prática do profissional da psicologia, nos atendimentos realizados junto a adolescentes que cumprem medida socioeducativa considerando o eixo educação como meio para discutir os elementos que atravessam o processo de responsabilização diante do ato infracional cometido para além da dimensão individual. Como meio de produção de conhecimento foi abordado o olhar da Epistemologia Qualitativa fundamentado no método construtivo-interpretativo defendido por Fernando González Rey, a partir da leitura de documentos (Planos Individuais de Atendimento – PIA e Relatórios de Desligamentos) e realização de grupo focal. Nessa perspectiva, foi realizada análise sobre algumas narrativas individualizantes que endossam e contextualizam a reificação do ato infracional e do determinismo condenatório, assim como apresentam a mortificação do sujeito adolescente e do próprio profissional da psicologia, no qual também está submetido a condições adoecedoras. Tais análises foram fundamentadas no âmbito da educação a partir das reflexões propostas pela Pedagogia Libertadora de Paulo Freire, em termos da construção dialética entre a autonomia e a heteronomia nos processos educacionais, bem como a compreensão do sentido e do significado atribuídos à prática socioeducativa, tendo como fundamentação teórica a Psicologia Histórico-cultural, inaugurada por Vygotsky. A relevância de tal compreensão incide na possibilidade de reinvenção da práxis e corrobora a importância no campo de discussões da Educação de Jovens e Adultos, considerando que a educação e a prática que se apresenta de forma libertadora pode acontecer intrinsecamente como meio das interações e no encontro entre os sujeitos, e não necessariamente nos espaços oficiais de escolarização.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectmedida socioeducativapt_BR
dc.subjecteducaçãopt_BR
dc.subjectsocioeducaçãopt_BR
dc.subjectadolescênciapt_BR
dc.subjectEJApt_BR
dc.subject.otherAdolescentes -- Assistência em instituiçõespt_BR
dc.subject.otherEducação do adolescentept_BR
dc.subject.otherMedida socioeducativa -- Aspectos educacionaispt_BR
dc.subject.otherEducação de adultospt_BR
dc.titleSistema socioeducativo, EJA e práticas em psicologia: um estudo acerca da articulação entre o normativo, o teórico e o realizadopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação Núbia Vieira pdf-a.pdf1.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.