Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35613
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Santer Alvares de Matospt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7563395102600467pt_BR
dc.contributor.referee1Renata Amaral de Matos Rochapt_BR
dc.creatorCristiano Araújo Costa Arrudapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0559107209533573pt_BR
dc.date.accessioned2021-04-09T12:14:44Z-
dc.date.available2021-04-09T12:14:44Z-
dc.date.issued2020-07-04-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35613-
dc.description.abstractDigital Information and Communication Technologies (TDIC) are increasingly inserted in the daily lives of all of us and have implications for the way we live. Therefore, we need to think about how to integrate them into teaching practices, leading educators to pay attention to the need to insert TDICS in teaching and learning processes. The main objective of this insertion is the possibility to contemplate the disciplinary content through the use of digital technologies as didactic tools. Student stimulation using technological resources refreshes learning by bringing knowledge closer to the means they are inserted in. For the use of these resources, the need to create processes that systematize the use of different learning objects through the development of didactic sequences is evident. This work aims to present some of the didactic sequences developed during the Post-graduation in Digital Technologies and Education 3.0. The sequences presented seek to provide an interactive and technological environment favoring the teaching and learning process in which the student has the possibility of conducting his learning and development, mediated by the technological resource and the teacher. Five didactic sequences were presented covering the content of Sciences, based on the use of Digital Technologies of Information and Communication worked during the course.pt_BR
dc.description.resumoAs Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC) estão cada vez mais inseridas no cotidiano de todos nós e têm implicações no modo como vivemos. Por isso, precisamos pensar em como integrá-las às práticas docente levando os educadores a se atentar sobre a necessidade de inserir as TDICS nos processos de ensino e aprendizagem. O principal objetivo dessa inserção é a possibilidade de se contemplar o conteúdo disciplinar por meio da utilização das tecnologias digitais como ferramentas didáticas. A estimulação do estudante utilizando os recursos tecnológicos ressignifica o aprendizado aproximando o conhecimento aos meios que os mesmos estão inseridos. Para o emprego desses recursos é evidente a necessidade da criação de processos que sistematizem a utilização dos diversos objetos de aprendizagem por meio do desenvolvimento de sequências didáticas. Este trabalho tem como objetivo apresentar algumas das sequências didáticas desenvolvidas durante a Pós-graduação em Tecnologias Digitais e Educação 3.0. As sequências apresentadas buscam proporcionar um ambiente interativo e tecnológico favorecendo o processo de ensino e de aprendizagem em que o estudante tem a possibilidade de conduzir seu aprendizado e desenvolvimento, mediado pelo recurso tecnológico e pelo professor. Foram apresentadas cinco sequências didáticas contemplando o conteúdo de Ciências, baseadas na utilização de Tecnologias Digitais da Informação e da Comunicação trabalhadas durante o curso.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0pt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRecursos Tecnológicospt_BR
dc.subjectSequências Didáticaspt_BR
dc.subjectEnsino de Ciênciaspt_BR
dc.subject.otherTecnologias digitaispt_BR
dc.subject.otherSequências didáticas - Material didáticopt_BR
dc.subject.otherCiência - Estudo e ensinopt_BR
dc.titleSequências didáticas: utilização de tecnologias digitais no ensino de Ciênciaspt_BR
dc.title.alternativeDidactic sequences: use of digital technologies in science teachingpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Monografia_Cristiano (1).pdf283.03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.