Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35941
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jardel Sander da SIlvapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1922446460472894pt_BR
dc.creatorJoana da Costa Ribeiropt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4034070141651589pt_BR
dc.date.accessioned2021-05-10T19:58:51Z-
dc.date.available2021-05-10T19:58:51Z-
dc.date.issued2020-03-14-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35941-
dc.description.abstractIn this work, I reflect on the pedagogical accessibility strategies to promote the inclusion of Autism Spectrum Disorder (ASD) students in the public educational system of the city of Belo Horizonte/MG. To do so, I've discussed accessibility beyond the possibility in what the belief for access is to build amendments, adjusts, or curricular adaptations in the educational practices of these students. Leaning on the contributions of Universal Design for Learning, of the apprenticeship by the axle of interest and reflections about the school routine itself, I've woven some paths in order to guarantee, beyond access and participation, actual learning for students with ASD. I've concluded that Specialised Educational Attendance must operate as a bridge between the school community and the students with ASD, aiming for pedagogical accessibility, promoting autonomy to everyone involvedpt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho reflito sobre as estratégias de acessibilidade pedagógica para a promoção da inclusão de estudantes com Transtorno do Espectro Autista (TEA) na rede municipal de educação de Belo Horizonte/MG. Para isso, discuti a acessibilidade para além da possibilidade na qual acredita-se que ter acesso é construir reformas, ajustes ou adaptações curriculares nas práticas educacionais com estes discentes. A partir das contribuições do Desenho Universal para a Aprendizagem, da aprendizagem por eixo de interesse e das reflexões sobre a rotina escolar, teci alguns caminhos para garantir, além do acesso e participação, a aprendizagem dos estudantes com TEA. Concluí que o Atendimento Educacional Especializado deve operar como ponte entre a comunidade escolar e os educandos com TEA, na busca pela acessibilidade pedagógica, promovendo a autonomia de todos os envolvidos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Psicologiapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAcessibilidade pedagógicapt_BR
dc.subjectAtendimento educacional especializadopt_BR
dc.subjectTranstorno do Espectro do Autismopt_BR
dc.titleEm busca de acessibilidade pedagógica como estratégia para a inclusão de alunos com TEApt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Transtornos do Espectro do Autismo (TEA)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC ARQUIVAMENTO 2021.pdf725.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.