Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35945
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Vinícius da Silva Líriopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0482809541374065pt_BR
dc.contributor.referee1Natalino Neves da Silvapt_BR
dc.contributor.referee2Nilma Lino Gomespt_BR
dc.creatorDenilson Alves Tourinhopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1226236182121742pt_BR
dc.date.accessioned2021-05-12T00:42:35Z-
dc.date.available2021-05-12T00:42:35Z-
dc.date.issued2020-02-03-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35945-
dc.description.abstractThe Black Performing Arts present artistic expressions, epistemologies and aesthetics that reveal and affirm their cultural identities. In this study, performances declared in the singularity of their cultures, are loaded with pedagogical possibilities that, in aesthetic experiences, mediated issues related to ethnic / racial relations in theaters, cultural spaces, leisure centers, streets, squares and schools. In dialogue as a school space, the Scenic Arts, the focus of this research, can construct trajectories of cultural mediation that, in a transversal way, dialogue with a demand of approach of History and Black Cultures in the school education of Belo Horizonte, Minas Gerais. In that way, this study uses conceptual, epistemological and poetic formulations that say of the black theatricalities, as well as, it accesses educational regulations and projects that propitiate the relation between Black Scenic Arts and school. In order to do so, it relies on the publications of Martins (1995, 1997, 2002), Alexandre (2017) and Gomes (2017), to initially structure the theoretical-epistemological conceptions of this research and thus dialogue with archives and publications that reveal creations of the black scene arts from Belo Horizonte and their pedagogical and cultural relations in the school system, from the perspective of analyzing and arousing processes of mediation and promotion between the Black Performing Arts and the school. This study results in the assembly of a “Show-Classes”, which is the creation of a pedagogical elaboration that intersects productions of Black Performing Arts of Belo Horizonte, as a proposal that unveils historical records and epistemes that sharpen the recognition and virtue of Black Arts in Ethnic / Racial Relations Education.pt_BR
dc.description.resumoAs Artes Cênicas Negras apresentam expressões artísticas, epistemologias e estéticas que revelam e afirmam suas identidades culturais. Nesse estudo, encenações, declaradas na singularidade de suas culturas, são carregadas, em si, de possibilidades pedagógicas que, em experiências estéticas, mediam questões voltadas às relações étnico/raciais em teatros, espaços culturais, centros de lazer, ruas, praças e escolas. Em diálogo como espaço escolar, as Artes Cênicas Negras, foco desta pesquisa, podem construir trajetórias de mediação cultural que, de modo transversal, dialoguem com uma demanda de abordagem da História e das Culturas Negras na educação básica de Belo Horizonte, Minas Gerais. Nesse sentido, este estudo recorre a formulações conceituais, epistemológicas e poéticas que dizem das teatralidades negras, bem como, acessa regulamentos educacionais e projetos que propiciam a relação entre Artes Cênicas Negras e escola. Para tanto, conta com as publicações de Martins (1995; 1997; 2002), Alexandre (2017) e Gomes (2017), para estruturar, inicialmente, as concepções teórico-epistemológicas desta pesquisa e, assim, dialogar com arquivos e publicações que revelam criações das artes da cena negras belo-horizontinas e suas relações pedagógicas e culturais no sistema escolar, na perspectiva de analisar e suscitar processos de mediação e fomento entre as Artes Cênicas Negras e a escola. Este estudo resulta na montagem de uma “Aula-Espetáculos”, sendo ela a fabulação de uma elaboração pedagógica que entrecruza produções de Artes Cênicas Negras de Belo Horizonte, como proposta que desvela registros históricos e epistemes que aguçam o reconhecimento e virtude das Artes Negras na Educação das Relações Étnico/Raciais.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArtes cênicas negraspt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectEpistemologias negraspt_BR
dc.subjectExperiência estéticapt_BR
dc.subjectMediação culturalpt_BR
dc.subject.otherEducação -- Relações culturaispt_BR
dc.subject.otherEducação -- Relações raciaispt_BR
dc.subject.otherArtes cênicas -- Relações raciaispt_BR
dc.subject.otherNegros nas artes cênicaspt_BR
dc.subject.otherEpistemologia socialpt_BR
dc.subject.otherRelações étnicaspt_BR
dc.titleArtes cênicas negras e a educação das relações étnico/raciais em Belo Horizontept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1 Denilson Alves Tourinho - Dissertação Promestre 2020 - VERSÃO FINAL.pdf1.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.