Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/36944
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Anna Karina Castanheira Bartolomeu | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2021-07-24T21:03:44Z | - |
dc.date.available | 2021-07-24T21:03:44Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.citation.volume | 13 | pt_BR |
dc.citation.issue | 2 | pt_BR |
dc.citation.spage | 90 | pt_BR |
dc.citation.epage | 107 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 21796483 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/36944 | - |
dc.description.abstract | When we feel danger approaching, we cannot, with impunity, reject the appeal of images of the past, as Walter Benjamin teaches us. We reflect here on the reawakening of a certain modality of archival image - the portraits of identity / identification - in the work Immemorial (Rosângela Rennó, 1994) and in the film 48 (Susana de Sousa Dias, 2009). In a sense, these portraits are vestiges of a scene produced under the rules of disciplinary power; in another sense, these vestiges are reworked within the texture of the works and contribute to a smaller or greater opening of the images, so that they can bring to light their reverse. | pt_BR |
dc.description.resumo | Quando sentimos o perigo aproximar-se, não podemos rejeitar impunemente o apelo que nos fazem as imagens do passado, como nos ensina Walter Benjamin. Pretendemos refletir sobre a retomada de certa modalidade de imagem de arquivo – os retratos de identidade/identificação – na obra Imemorial (Rosângela Rennó, 1994) e no filme 48 (Susana de Sousa Dias, 2009). Por um lado, esses retratos são vestígios de uma cena produzida sob as regras do poder disciplinar; por outro, tais vestígios são retrabalhados na tessitura das obras e concorrem para uma menor ou maior abertura das imagens, que possa trazer à luz o seu avesso. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | EBA - DEPARTAMENTO DE FOTOGRAFIA | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Devires: cinema e humanidades | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Retrato | pt_BR |
dc.subject | Imagem de arquivo | pt_BR |
dc.subject | Poder disciplinar | pt_BR |
dc.subject | Vestígio | pt_BR |
dc.subject | Memória | pt_BR |
dc.subject.other | Retratos | pt_BR |
dc.subject.other | Memória na arte | pt_BR |
dc.subject.other | Arte e fotografia | pt_BR |
dc.title | Do vestígio ao avesso da imagem | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://bib44.fafich.ufmg.br/devires/index.php/Devires/article/view/424 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Do vestígio ao avesso da imagem.pdf | 833.15 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.