Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37044
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorEduardo Campolina Viana Loureiropt_BR
dc.date.accessioned2021-07-27T23:10:49Z-
dc.date.available2021-07-27T23:10:49Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume33pt_BR
dc.citation.spage25pt_BR
dc.citation.epage58pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/permusi20163302pt_BR
dc.identifier.issn23176377pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37044-
dc.description.abstractTwo main texts have guided this study: New music, outmoded music, style and idea, written by Arnold SCHOENBERG (1977b) in 1946, and System and idea, written by Pierre BOULEZ (1986) in 1986. Firstly, the concept of 'musical idea' is dealt with in several of Schonberg's texts. The concept is then confronted with an analysis of Schoenberg's Prelude Op. 25 elaborated by Jack BOSS (2014). This analysis raises perception issues that lead to Boulez's text. This last text is approached with a focus on the relation between the 'musical idea' and the 'system', in connection with the Second Viennese School, and then with his own aesthetics. This article works on how these two concepts are articulated in the reflections of these two composers, who greatly influenced the directions of the transformation of musical language in the 20th century, and who are clearly located in a line of connection and continuity.pt_BR
dc.description.resumoDois textos principais orientam o presente estudo: A música nova, a música demodée, o estilo e a ideia, escrito por Arnold SCHOENBERG (1977b) em 1946, e O sistema e a ideia, escrito por Pierre BOULEZ (1986) em 1986. Inicialmente é trabalhado o conceito de 'ideia musical' em diversos textos de Schoenberg. O conceito é então confrontado com uma análise de seu Prelúdio do Op. 25, elaborada por Jack BOSS (2014). Essa análise levanta a problemática da percepção, conduzindo à discussão do texto de Boulez. Esse último é trabalhado na relação da 'ideia musical' com o 'sistema', inicialmente em conexão com a segunda Escola de Viena e em seguida com sua própria estética. Procura-se compreender como se articulam esses dois conceitos nas reflexões dos dois compositores, que muito influenciaram a transformação da linguagem musical no século XX, e que se situam em uma linha evidente de conexão e continuidade.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUS - DEPARTAMENTO DE TEORIA GERAL DA MÚSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPer Musipt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArnold Schoenbergpt_BR
dc.subjectPierre Boulezpt_BR
dc.subjectIdeia musical e composiçãopt_BR
dc.subjectPrelúdio do Op. 25 de Schoenbergpt_BR
dc.subject.otherMúsica - Análise, interpretação e apreciaçãopt_BR
dc.subject.otherSchoenberg, Arnold, 1874-1951pt_BR
dc.subject.otherBoulez, Pierre, 1925-2016pt_BR
dc.titleSchoenberg/Boulez: ideia/sistemapt_BR
dc.title.alternativeSchoenberg/Boulez: idea/systempt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5211pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5211-Texto do artigo-16431-1-10-20170218 (Campolina).pdf685.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.