Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37105
Type: Artigo de Periódico
Title: Comparisons of counterfactual affirmative action policies at the Federal University of Minas Gerais
Other Titles: Comparações de políticas de ações afirmativas simuladas na Universidade Federal de Minas Gerais
Comparaisons de politiques d’actions positives simulées à L'Université Fédérale du Minas Gerais
Authors: André Braz Golgher
Abstract: Tertiary education attendance in Brazil varies remarkably among different population groups. In order to decrease inequalities and increase the proportion of minorities in public universities, many institutions of higher education in Brazil have implemented affirmative action policies since the 2000s. The main objective of this paper was to analyze different counterfactual affirmative action policies at the Federal University of Minas Gerais (UFMG) based on simulations, measuring the proportion of minorities and the level of academic performance at this institution under each scenario. The current quota policy of 50% for students from public secondary schools, divided between four main groups (non poor/non-minority; poor/non-minority; non-poor/minority; poor/minority), was shown to be well designed to promote higher proportions of minorities among the student body. However, if academic performance is also taken into account, the best options would be either a quota policy of 50% divided between poor and non-poor students or a bonus policy based on a linear function of course competitiveness with an average bonus of 6%.
Abstract: A proporção de indivíduos que frequenta a educação superior no Brasil varia de forma marcante entre os diferentes grupos da população. Como forma de diminuir a desigualdade no acesso à educação superior e aumentar a proporção de minorias na universidade públicas, muitas instituições de nível superior no Brasil implementaram políticas de ação afirmativa a partir de 2000. O objetivo principal desse artigo é analisar políticas contrafactuais de ação afirmativa na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), a partir de simulações que mediram a proporção de minorias e o desempenho acadêmico nessa instituição. A atual política de 50% de cotas para estudantes do ensino médio público dividida em quatro grupos principais (não pobre/não negro; pobre/não negro; não pobre/negro; pobre/negro) se mostrou eficaz para promover a inclusão de maiores proporções de minorias na universidade. Entretanto, se o desempenho acadêmico é levado em conta, as melhores escolhas de políticas afirmativas seriam uma política de cotas de 50%, dividida entre pobres e não pobres, ou uma política de bônus baseada em uma função linear da competitividade do curso com bônus médio de 6%.
Subject: Minorias
Programas de ação afirmativa
Universidade Federal de Minas Gerais
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.1590/3610508/2020
URI: http://hdl.handle.net/1843/37105
Issue Date: 2021
metadata.dc.url.externa: http://www.scielo.br/pdf/rbcsoc/v36n105/0102-6909-rbcsoc-36-105-e3610508.pdf
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Brasileira de Ciências Sociais (São Paulo)
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.