Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37189
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJezulino Lúcio Mendes Bragapt_BR
dc.date.accessioned2021-08-02T17:58:20Z-
dc.date.available2021-08-02T17:58:20Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume17pt_BR
dc.citation.issue34pt_BR
dc.citation.spage253pt_BR
dc.citation.epage270pt_BR
dc.identifier.doi10.18226/22362762.v17.n.34.12pt_BR
dc.identifier.issn2236-2762pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37189-
dc.description.abstractIn this text I discuss the subjective relations between teachers and the Arts and Crafts Museum’s exposition, in Belo Horizonte. This analysis is done with data collected in structured interviews with the application of questionnaires and narrative interviews made in contact with the MAO exhibition. The narrative interview walking through the MAO exhibition was a methodological option that allowed the teacher a situation of formative experience in dialogue with the researcher. The interview in progress was held in the Museum of Arts and Crafts, individually with each teacher, on a previously scheduled day. For this article, I selected Clarice’s experience. As opposed to a product, the museum is presented as a process, a phenomenon in constant transformation amongst the relations it establishes on society. This museum is formative and the knowledge acquired at the exposition is mobilized in schools broadening the curriculum, which creates an original historical knowledge that is far from being a simplification of the academy cut on history.pt_BR
dc.description.resumoNesse texto apresento as relações subjetivas de professores com a exposição do Museu de Artes e Ofícios em Belo Horizonte. Essa análise se dá com dados coletados em entrevistas estruturadas, com a aplicação de questionários e entrevistas narrativas feitas em contato com a exposição do MAO. A entrevista narrativa caminhando pela exposição do MAO foi uma opção metodológica que permitiu ao docente uma situação de experiência formativa, em diálogo com o pesquisador. A entrevista em percurso foi realizada no Museu de Artes e Ofícios, era individual com os professores, em dia previamente agendado. Para este artigo, selecionei a experiência da professora Clarice. O museu é um processo, fenômeno em constante transformação nas relações que estabelece com a sociedade. Esse museu é formativo e os saberes adquiridos na relação com a exposição são mobilizados nas escolas, ampliando o currículo, gerando um conhecimento histórico original, que está longe de ser uma simplificação da história de corte acadêmico.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentECI - DEPARTAMENTO DE ORGANIZAÇÃO E TRATAMENTO DA INFORMAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofMétis: História & Cultura (online)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMuseuspt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectProfessorespt_BR
dc.subjectFormaçãopt_BR
dc.subject.otherMuseuspt_BR
dc.subject.otherMuseus - Aspectos educacionaispt_BR
dc.subject.otherMuseus e escolaspt_BR
dc.titleSubjetividades e construção de sentidos na experiência de uso educativo do Museu de Artes e Ofíciospt_BR
dc.title.alternativeSubjectivities and construction of meanings in the experience of educational use of the Museum of Arts and Craftspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/metis/article/view/6947/3558pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.