Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37242
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorShirley Aparecida de Mirandapt_BR
dc.date.accessioned2021-08-04T01:16:11Z-
dc.date.available2021-08-04T01:16:11Z-
dc.date.issued2016-01-
dc.citation.volume8pt_BR
dc.citation.issue18pt_BR
dc.citation.spage68pt_BR
dc.citation.epage89pt_BR
dc.identifier.issn21772770pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37242-
dc.description.abstractThe meanings attributed to the maroon phenomenon in Brazil, as well as your agency reflected the possibilities of building a specific school form, the maroon education. This text deals with the relationship between the school and the community in a remnant maroon territory. For this purpose, we use elaborations built from research carried out with a maroon community and their school, in the Jequitinhonha Valley, in the State of Minas Gerais. It should be noted that this is not the presentation of a maroon school model, or the parameters of this school form running. We seek to reflect on the elements that, in the specific case, are combined in order to elucidate tensions and propose new perspectives for what we now regard as maroon school education.pt_BR
dc.description.resumoAs acepções atribuídas ao fenômeno quilombono Brasil, assim como seu agenciamento repercute nas possibilidades de construção de uma forma escolar específica, a educação quilombola. Esse texto trata da relação entre a escola e a comunidade num território remanescente de quilombo. Para esse intento, utilizam-se as elaborações construídas a partir de pesquisa realizada junto à uma comunidade quilombola e sua escola, no Vale do Jequitinhonha, em Minas Gerais. Convém assinalar que não se trata da apresentação de um modelo de escola quilombola, ou dos parâmetros dessa forma escolar em funcionamento. Busca-se refletir sobre os elementos que, num caso específico, conjugam-se de modo a elucidar tensões e propor novas perspectivas para o que passamos a considerar como educação escolar quilombola.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista da associação brasileira de pesquisadores(as) negros(as) - abpnpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTerritoriopt_BR
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subjectEducação escolar quilombolapt_BR
dc.subjectAgenciapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherQuilombos -- Aspectos educacionaispt_BR
dc.subject.otherJequitinhonha, Rio (MG e BA) -- Educaçãopt_BR
dc.subject.otherQuilombos -- Escolaspt_BR
dc.subject.otherComunidades tradicionaispt_BR
dc.titleDilemas do reconhecimento: a escola quilombola “que vi de perto”pt_BR
dc.title.alternativeRecognition's dilemma: the maroon school “that i saw from close”pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.abpnrevista.org.br/index.php/site/article/view/43pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8312-2262pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RevABPNv8n18-2016-p68.pdfTexto completo408.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.