Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://hdl.handle.net/1843/37260
Tipo: Artigo de Periódico
Título: Racial education in brazilian children's literature teaching
Autor(es): Míria Gomes de Oliveira
Resumo: This paper discusses racial relations in teaching of children ́s and young literature in Brazil. Based on the laws 10.639/2003 and 11.645/2008, which require that Brazilian schools teach the history and culture of Afro-Brazilians and Native Nations, we seek to problematize the applied research project From Reader To Reader1, considering the effectiveness of the cited laws and the receiving of the African and Afro-Brazilian literary books brought together inKit Afro: an affirmative policy of democratization of the access to literary production for diversity implemented by the Municipal Teaching Network of Belo Horizonte2. Our discussions are guided by studies about race relations in Brazil (GOMES, 2012), teaching of literature (OLIVEIRA, 2015) and transcultural and decolonial pedagogy (HOPENHAY, 2009; WALSH, 2017).
Assunto: Educação
Brasil -- [Lei n. 10.639, de 09 de janeiro de 2003]
Brasil -- [Lei n. 11.645, de 10 de março de 2008]
Educação -- Relações raciais
Programas de ação afirmativa
Literatura -- Estudo e ensino (Ensino fundamental)
Literatura infanto-juvenil -- Estudo e ensino
Educação intercultural
Descolonização
Idioma: por
País: Brasil
Editor: Universidade Federal de Minas Gerais
Sigla da Instituição: UFMG
Departamento: FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO
Tipo de Acesso: Acesso Aberto
Identificador DOI: https://doi.org/10.31686/ijier.Vol7.Iss7.1591
URI: http://hdl.handle.net/1843/37260
Data do documento: 31-Jul-2019
metadata.dc.url.externa: https://ijier.net/ijier/article/view/1591
metadata.dc.relation.ispartof: International journal for innovation education and research
Aparece nas coleções:Artigo de Periódico

Arquivos associados a este item:
Arquivo Descrição TamanhoFormato 
24112933v7n72019p147.pdfTexto completo543.69 kBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Os itens no repositório estão protegidos por copyright, com todos os direitos reservados, salvo quando é indicado o contrário.