Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37288
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMônica Medeiros Ribeiropt_BR
dc.date.accessioned2021-08-04T22:50:12Z-
dc.date.available2021-08-04T22:50:12Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.issue22pt_BR
dc.citation.spage166pt_BR
dc.citation.epage176pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22456/2236-3254.72671pt_BR
dc.identifier.issn22363254pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37288-
dc.description.abstractStudies on creative processes under the performing arts’ scope have resorted to genetic criticism, that considers the piece of art since its construction process. Dealing with such memories involves knowing that the recollection brings about plenty of invention and forgetfulness, therefore, it cannot be taken as a recall of what actually happened. The motivation for this investigation was the will to understand the body in process under the course of creation of As últimas flores do jardim das cerejeiras (The last flowers of the cherry orchard) — inspired in The Cherry Orchard by Anton Chekhov — by the group Oficcina Multimédia, from Belo Horizonte. We have worked with seven artist notebooks of the group director Ione de Medeiros to study the body in process in the given piece. Image-drawings registered may be understood as invention acts of the real which enable new appropriations. Saying no to the economy of meaning under the representation point of view, I sought the meaning construction that the performative condition of the register allowed me. The register which conceives dance movement.pt_BR
dc.description.resumoOs estudos de processos de criação no âmbito das artes da cena têm lançado mão da crítica genética que estuda a obra de arte a partir do seu processo de construção. Lidar com essa memória, implica saber que o rememorar traz muito de invenção e esquecimento, portanto, não pode ser tomado como recuperação do que, de fato, aconteceu. A motivação dessa investigação foi o desejo de se conhecer o corpo em processo no percurso da criação da obra o As últimas flores do jardim das cerejeiras ─ inspirado na obra O jardim das cerejeiras, de Anton Tchékhov ─ do grupo Oficcina Multimédia, de Belo Horizonte. Trabalhamos com sete cadernos de artista da diretora Ione de Medeiros para estudar o corpo em processo na referida obra. As imagens-desenhos registradas podem ser compreendidas como atos de invenção do real que possibilitam novas apropriações. Dizendo não à economia dos significados do ponto de vista da representação, busquei a construção de sentidos que a condição performativa do registro me possibilita. O registro que gesta um movimento de dança.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - DEPARTAMENTO DE FOTOGRAFIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista cenapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDesenhopt_BR
dc.subjectMovimentopt_BR
dc.subjectRegistropt_BR
dc.subjectProcesso de Criaçãopt_BR
dc.subject.otherDançapt_BR
dc.subject.otherLinguagem corporalpt_BR
dc.subject.otherMovimento (Encenação)pt_BR
dc.subject.otherPerformance (Arte)pt_BR
dc.subject.otherMemória na artept_BR
dc.subject.otherCriação (Literária, artística, etc.)pt_BR
dc.titleO desenho do movimento no processo de criaçãopt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://seer.ufrgs.br/cena/article/view/72671pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5625-6115pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O desenho do movimento no processo de criação.pdf272.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.