Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37313
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJose Guilherme Martins Alves Moreirapt_BR
dc.date.accessioned2021-08-05T19:11:46Z-
dc.date.available2021-08-05T19:11:46Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.issue18pt_BR
dc.citation.spage233pt_BR
dc.citation.epage240pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37313-
dc.description.abstractIn this paper, I report the experience with two disciplines of Conceptual Physics that have been offered to students of the Physics course, especially those of the Degree, since 2006. I present the motivation for this offer, I describe the dynamics used in the disciplines, which have high student participation, and report the impact it is having on the course. Below, I present some examples of issues discussed in the disciplines and the students' doubts on these issues - this points to a theme that needs to be better understood: what leads students at this level of education, almost at the end of graduation, to still have such difficulties. I then present a proposal for a study to be carried out with this audience – students at the end of the Physics course – to try to raise the reasons for these difficulties. I conclude by defending the importance of these disciplines, mainly, but not exclusively, for the Degree, and the relevance of trying to raise the factors that led to these gaps in training.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho, relato a experiência com duas disciplinas de Física Conceitual que são ofertadas para os estudantes do curso de Física, em especial para os da Licenciatura, desde 2006. Apresento a motivação para essa oferta, descrevo a dinâmica utilizada nas disciplinas, que tem alta participação dos estudantes, e relato o impacto que está tendo no curso. A seguir, apresento alguns exemplos de questões discutidas nas disciplinas e as dúvidas dos estudantes nessas questões – isso aponta um tema que precisa ser melhor entendido: o que leva alunos nesse nível de formação, quase no final da graduação, ainda terem dificuldades desse tipo. Apresento então uma proposta de estudo a ser realizado com esse público – estudantes no final do curso de Física – para tentar levantar os motivos dessas dificuldades. Concluo defendendo a importância dessas disciplinas, principalmente, mas não exclusivamente, para a Licenciatura, e a relevância de se tentar levantar os fatores que levaram a essas lacunas na formação.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE FÍSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofXVIII Encontro de Pesquisa em Ensino de Físicapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFísica conceitualpt_BR
dc.subjectEnsino médiopt_BR
dc.subjectMetodologias ativas de aprendizagempt_BR
dc.subject.otherFísicapt_BR
dc.subject.otherEnsinopt_BR
dc.subject.otherLicenciaturapt_BR
dc.titleEnsinando física conceitual e uma proposta de estudo das dificuldades dos estudantespt_BR
dc.title.alternativeTeaching conceptual physics and a proposal to study students difficultiespt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttp://www1.fisica.org.br/~epef/xviii/pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5841-030Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ensinando física conceitual e uma proposta de estudo das dificuldades dos estudantes.pdf268.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.